Wie: Mariël Boekestein
Van: BUNZL Retail & Industry
Waarom: Praktische manier van maatschappelijk ondernemen
Hoe: ‘Niet de nadruk leggen op inclusie’
Vijf tot tien procent van de medewerkers van BUNZL Retail & Industry kwam met een doelgroepstatus bij het bedrijf. Volgens HR Adviseur Mariël Boekestein zouden veel meer werkgevers op deze manier aan medewerkers kunnen komen. ‘Het is niet eng. Het is ook niet moeilijk. Het kan gewoon.’
BUNZL Retail & Industry maakt deel uit van het wereldwijd acterende – en van oorsprong Britse BUNZL concern met meer dan 25.000 medewerkers. In Nederland zijn er 12 BUNZL-werkmaatschappijen actief.
BUNZL Retail & Industry – ruim 175 medewerkers – levert verpakkingen aan bedrijven in de categorieën food en non-food. Boekestein: “Ik denk dat iedere Nederlander elke dag wel een BUNZL-product in handen heeft. Dat gaat van versverpakkingen in het schap van de supermarkt tot pakketjes die thuis worden bezorgd.”
In de verpakkingsindustrie is duurzaamheid al jaren een belangrijk thema. BUNZL blijft ook op dit vlak niet achter, zegt Boekestein. “We willen zorgen voor zo duurzaam mogelijke verpakkingen en tegelijkertijd moeten we natuurlijk ook rekening houden met voedselveiligheid. Daar zijn we dus constant in ontwikkeling.”
Jezelf zijn
En naast duurzaamheid en circulariteit wenst BUNZL ook op een inclusieve manier te werken. Het bedrijf liet in Coronatijd uitzoeken welk beeld de klanten, medewerkers en leidinggevenden van BUNZL hadden.
“En wat bleek? Klanten, medewerkers en de bedrijfsleiding hadden allemaal hetzelfde beeld. Bijzonder aan BUNZL is dat iedereen er zichzelf kan zijn. Dat hebben we samengevat in de slogan: Groots worden door jezelf te zijn.”
Om te garanderen dat dit geen holle woorden zijn, is er speciale aandacht voor de coachende en begeleidende vaardigheden van de leidinggevenden. “Het vergt kracht om jezelf te zijn. Het vergt ook een zekere, niet oordelende manier van werken om iedereen de ruimte te geven zichzelf te zijn. Daar coachen we de leidinggevenden in.”
BUNZL gelooft dat deze werkwijze uiteindelijk tot de beste resultaten leidt. “Als mensen zichzelf zijn, komen ze in hun kracht”, zegt Boekestein. “Dat betekent voor de medewerkers met een doelgroepindicatie dat hun leidinggevenden weten en accepteren dat er soms wat meer uitleg nodig is of dat de productiviteit wat lager ligt.”
Onnadrukkelijk
Belangrijk daarbij is volgens Boekestein dat BUNZL niet de nadruk legt op inclusie, juist niet. “Dat krijgen we ook terug van onze medewerkers. Omdat iedereen zichzelf kan zijn, is iedereen een beetje anders. En dus maakt het niet uit. Als we mensen aannemen, kijken we met name of ze willen werken en of ze passen binnen het team. Dat geldt voor alle nieuwe medewerkers.”
Mensen uit de verschillende doelgroepen komen met name via sociaal ontwikkelbedrijf Scalabor en de gemeente Arnhem bij BUNZL terecht. “Dat begint dan met een stage of proefplaatsing en mondt – als het wederzijds bevalt – vervolgens uit in een contract. Voor ons is inclusie een hele praktische manier om maatschappelijk verantwoord actief te zijn.”
Boekestein is positief over de ervaringen en denkt dat andere bedrijven ook voordeel zouden kunnen hebben van een inclusieve werkwijze. “Het hangt natuurlijk een beetje van je bedrijfsvoering af. Maar met een beetje goede wil kan iedereen toch een deel van de medewerkers aannemen uit de een of andere doelgroep en zorgen voor wat begeleiding? Het is niet eng. Het is niet moeilijk. Het kan gewoon.”