Bij cateringbedrijf Freshtable staat de eigenaar achter de pannen (onder andere) en werken de mensen met een zogenaamde afstand tot de arbeidsmarkt, met name statushouders, op kantoor of in alle mogelijke functies. ‘Aan deze groep wordt nooit gevraagd wat ze zelf graag zouden doen.’
Als de uitdrukking ‘van de nood een deugd maken’ ooit ergens op van toepassing was, dan wel op Yasmina Khababi en Freshtable. Dit cateringbedrijf startte een week voor de eerste coronamaatregelen. De eerste maanden leverden geen omzet op. Maar de ‘share-a-meal’-campagne, waarbij Freshtable 300 maaltijden weggaf aan mensen in nood, bevestigde wel opnieuw Khababi’s gevoel een missie te hebben.
En die luidt: de wereld elke dag een beetje mooier maken. “Voor mij was altijd duidelijk dat ik impact wilde maken met mijn bedrijf. “Ik geloof dat iedereen diep van binnen een missie heeft. En als je die ontdekt, dan weet je ook wat je nodig hebt om gelukkig te zijn. Datzelfde geldt voor je talenten trouwens.”
Via vrijwilligerswerk kwam Khababi in contact met statushouders. Dit gebeurde bij een kookproject. “Klinkt goed natuurlijk. Tot ik ze vroeg wat voor werk ze eigenlijk wilden doen. Die vraag was hen nooit gesteld. Daar ging ik over na denken. Toen wist ik: ik wil een manier vinden om deze talentvolle mensen tot hun recht te laten komen.”
‘Het gaat niet altijd vanzelf, maar we helpen elkaar verder’
Bij Freshtable (zes vaste medewerkers en een uitgebreide groep freelancers) worden de medewerkers daarom geholpen hun – veelal in een ander land opgedane skills – in te zetten in Nederland. “Er is vaak een mismatch tussen de diploma’s die mensen hebben gehaald en de erkenning die ze hier krijgen. Vaak ook omdat er taalproblemen zijn. Wij proberen verder te kijken en samen te leren.”
Dat lukt volgens Khababi op een vrij natuurlijke manier. “Juist als leidinggevende vind ik het belangrijk om me nederig op te stellen. Het gaat niet om mij, maar om wat we samen kunnen bereiken. Door dat als filosofie over te brengen, zijn we echt een team. En gaat echt niet altijd vanzelf, maar zo helpen we elkaar verder.”
De share-a-meal campagne die tijdens de coronatijd invulling gaf aan het gevoel van missie van Khababi en de crew van Freshtable, heeft overigens een succesvol vervolg gekregen. Bij deze campagne kunnen klanten een maaltijd doneren aan anderen. “Sinds de start hebben we meer dan 10.000 maaltijden gedoneerd aan mensen, die dat dringend nodig hebben. Dat laat zien dat klanten – via ons – ook bij willen dragen aan een betere wereld.”
‘Het zijn de mensen die je helpen groeien’
Voor de toekomst denkt Khababi aan meerdere Freshtable-hubs in Nederland en misschien zelfs buitenlandse vestigingen. “We willen groeien omdat dat een manier is om meer impact te maken. En hoewel ik werk vanuit de positieve missie om de wereld beter te maken, speelt er ook een frustratie mee. Namelijk hoe het nu gaat met de wereld. En daar wil ik op mijn manier iets aan doen.”
Als inclusieve werkgever heeft Khababi een tip voor ondernemers, die overwegen inclusieve stappen te zetten. “Om welke doelgroep het gaat, ga altijd het gesprek aan en leg de focus op wat mensen wel kunnen. Want je bent werkgever, het zijn je mensen die je helpen in je bedrijf, die je helpen groeien. Dan helpt een positieve blik.”
Yasmina Khababi runt met Freshtable een commercieel bedrijf. Behoudens een startsubsidie heeft Freshtable altijd haar eigen broek opgehouden. “We laten zien dat je op deze manier ook winstgevend kunt opereren. Dat gun ik meer sociale ondernemers.”
Daarom roept ze de overheid op om een groter deel van haar inkoop te doen bij bedrijven die sociale impact willen maken. “Als de overheid daarin het goede voorbeeld geeft, die ons nu goed weet te vinden gelukkig, zullen andere zakelijke klanten makkelijker volgen.”