In een statig pand in Haarlem, aan een park, is het gerenommeerde communicatiebureau La Plume Media gevestigd. Dat zou op zich niet iets heel bijzonders zijn – en al helemaal geen reden voor een bezoekje tijdens de Maand van de 1000 Voorbeelden – ware het niet dat La Plume Media de dingen net een beetje anders, laten we zeggen wat socialer, doet.
“Ik heb altijd iets gehad met mensen die misschien net ietsje anders zijn”, opent directeur en oprichter Veerle Focke het gesprek.
“Bij ons werken mensen van allerlei leeftijden, met allerlei identiteiten en met allerlei beperkingen en mogelijkheden. Dat past gewoon bij onze bedrijfscultuur.”
Die bedrijfscultuur omschrijft Focke zelf als informeel en vergelijkbaar met die van een ouderwets familiebedrijf. Met een duidelijk gemeenschappelijk DNA en kernwaarden als respect voor elkaar, openheid en betrokkenheid. “Belangrijk om te vermelden dat er ook keihard wordt gewerkt, met hart voor de klant en het vak.”
Dat zijn natuurlijk mooie woorden, maar hoe werkt dat concreet door op de werkvloer? Anders gezegd: wat is dan het geheim van een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in het versterken van de interne communicatie van haar klanten, veelal bedrijven met meer dan 200 medewerkers.
Interne communicatie
“Ons werk is erop gericht de medewerkers van onze klanten te verbinden”, legt Focke uit. “Dat gaat van het verzorgen van de interne communicatie in nieuwsbrieven en personeelsbladen tot het organiseren van personeelsfeesten en all employee meetings.”
Het werk begint voor Focke en haar collega’s vaak met een onderzoek. “We bekijken dan waar en hoe de interne communicatie van onze klanten versterkt kan worden. Vervolgens voeren we die verbeteringen door, waarbij onze teams actief samenwerken om alle nieuwsbrieven, vieringen, grote meetings en cadeaus, inhoud en vorm te geven.”
Ook bij La Plume Media zelf is de interne communicatie goed geregeld. Dat betekent enerzijds dat de 25 medewerkers via regelmatige updates op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen binnen het bedrijf en anderzijds dat er regelmatig uitjes en personeelsbijeenkomsten worden georganiseerd.
“Maar het betekent vooral ook dat we samen werken aan een thuisgevoel. Concreet: iedereen werkt op kantoor. Een goede werk-privébelans betekent voor mij dat je op kantoortijden werkt en daarbuiten niet met je werk bezig hoeft te zijn.”
Bij dat thuisgevoel hoort volgens Focke als absolute voorwaarde dat er een veilige werkomgeving is. “Ja, dat is een modewoord en daardoor lijkt het een gemakkelijke uitspraak. Maar het is voor ons cruciaal dat je bij ons kunt zijn zoals je bent. Daar staan we echt voor en die ruimte geven we elkaar.”
“Bij ons zit iedereen bij elkaar aan de lunchtafel: van 17- tot 67-jarige, mannen, vrouwen, non-binairen, een jager met twee vegans, verschillende geloofsovertuigingen en achtergronden`, vervolgt Focke. Dat kan gewoon zolang er respect is voor elkaars persoonlijkheid en zienswijzen. Heel eerlijk? Het heeft nog nooit voor problemen gezorgd!”
Inclusie
En zo komen we dan ook uit bij inclusief werkgeverschap. Inclusief, nog zo’n woord dat Veerle Focke een beetje ongemakkelijk gevoel geeft. “De dingen moeten een naam hebben. Maar ik kan er eigenlijk niet zoveel mee. Ik ga geen labels plakken op mensen. Ik wil geen mensen aannemen omdat ze wel of niet in een doelgroep passen. Ik wil mensen aannemen die bij onze bedrijfscultuur passen. En dat doe ik ook!”
Daar zoekt Focke dan ook naar in sollicitatiegesprekken. “Passen de kandidaat en ons bedrijf bij elkaar qua capaciteiten, werkhouding én verwachtingen, dan is er een match. En als we als collega’s dan ergens rekening mee moeten houden, dan doet iedereen dat gewoon, automatisch.”
Naast de 25 eigen medewerkers, bezig met taken als videoproducties, events organiseren en teksten schrijven, biedt La Plume Media werkervaringsplekken voor mensen die aan het re-integreren zijn op de arbeidsmarkt.
Dat gaat om mensen die heel lang niet hebben gewerkt, angsten of sociale problemen kennen, of door een moeilijke periode zijn gegaan. “Die komen bij ons ervaring opdoen, misschien eerst voor twee uurtjes per dag. Al laten ze alleen maar bedrijfshond Frenkie uit en werken ze daarna een uurtje. Dat is al prima, dat bouwen we samen wel op. Het gaat erom dat ze weer wennen aan werk en niet meer met het zweet in handen staan bij de gedachte dat ze naar een kantoor vol mensen moeten.”
Een kans
Waarom Focke dit doet? Omdat ze gelooft dat het bij haar bedrijfscultuur past en omdat ze er voldoening uithaalt om mensen te zien opbloeien. “Dat lukt natuurlijk niet altijd, zo eerlijk moet je zijn. Maar de succesverhalen zijn er zeker, en dat is meer dan fantastisch om te zien. Dat gun ik andere bedrijven, en hun medewerkers, ook.”
Want dat is wat Focke nog graag zou zien. Meer bedrijven, die kansen bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Met name commerciële bedrijven. “Ik geloof dat het kan. Kijk naar je eigen bedrijfscultuur en de functies die je binnen je bedrijf kunt creëren en kies voor mensen die daarbij passen. Dan is inclusie, om dat woord toch maar te gebruiken, een kans voor elk bedrijf.”
*Foto Sander Nagel