Als voormalig werkgever in de mediabranche weet ik hoe belangrijk het is om talent aan te trekken en een divers team op te bouwen. Zo’n tien jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met JINC. Sindsdien heb ik keer op keer gezien hoeveel potentieel jongeren hebben – potentieel dat helaas vaak niet volledig wordt benut. JINC zet zich in voor gelijke kansen voor álle jongeren, zodat hun toekomst niet beperkt wordt door waar ze opgroeien. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de postcode waar je opgroeit in Nederland nog steeds te vaak bepaalt hoe je toekomst eruitziet. Bij JINC willen we dit doorbreken.

Over JINC
De non-profit organisatie JINC wordt grotendeels gefinancierd door het bedrijfsleven en strijdt al ruim 20 jaar met inmiddels ruim 200 medewerkers en 6.000 vrijwilligers, bijna 700 partners en ruim 500 scholen voor een maatschappij waarin je achtergrond niet je toekomst bepaalt.

Om dat te bereiken, helpen we kinderen van 8-20 jaar in 30 stedelijke gebieden met sociaaleconomische achterstand aan een betere start op de arbeidsmarkt. In 2023 bereikte JINC ruim 84.000 leerlingen (op het basis-, vmbo en mbo-onderwijs). Sinds de oprichting in 2003 in totaal 600.000.

Via het JINC-programma maken ze kennis met allerlei beroepen, ontdekken ze welk werk bij hun talenten past en leren ze solliciteren. Ook organiseert de organisatie het jaarlijks terugkerende JINC Baas van Morgen (3 juni 2025) en is initiatiefnemer van de Week van Gelijke Kansen (11-17 november 2024).

In onderzoek van SEOR, uit 2022, staat: “JINC is maatschappelijk waardevol; de persoonlijke veerkracht van jongeren neemt toe en JINC-projecten hebben een positieve impact op (studie- en loopbaan) keuzegedrag.”

Dagelijks zie ik bij JINC het enorme talent van jongeren. Helaas krijgen kinderen en jongeren die opgroeien in wijken met veel sociaaleconomische uitdagingen niet altijd de kans om dat talent te laten zien.

Jongeren worden vaak beoordeeld op hun achtergrond, het opleidingsniveau of, nog zorgwekkender, de buurt waar ze vandaan komen. Wij geloven in een samenleving waarin kansen gelijk verdeeld zijn, ongeacht je postcode.

Wat doet JINC precies? We hebben een JINC-leerlijn ontwikkeld voor het basis- en vmbo-onderwijs en ook voor het speciaal onderwijs. Via projecten als Sollicitatietrainingen en Bliksemstages maken we jongeren wegwijs in de arbeidsmarkt, bouwen we aan hun zelfvertrouwen en vergroten we hun netwerk. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat wat we doen ook écht werkt. We kunnen het echter niet alleen – werkgevers spelen een onmisbare rol in het creëren van een inclusieve arbeidsmarkt.

Recent hebben we pilots gedraaid met mbo-studenten, die bevestigden wat wij al wisten: deze jongeren barsten van het talent, maar krijgen niet altijd de kans om dit in te zetten. Vaak ontbreekt het aan de juiste begeleiding of missen zij de soft skills en netwerken die doorslaggevend zijn bij het vinden van een goede baan. Bedrijven die bereid zijn voorbij het cv te kijken, ontdekken hoe waardevol deze jongeren zijn. Met de juiste kansen kunnen zij niet alleen opbloeien, maar ook een substantiële bijdrage leveren aan het succes van bedrijven.

De kracht van inclusie wordt nog altijd onderschat. Diversiteit binnen bedrijven is niet alleen een morele keuze; het is een slimme strategie. Organisaties die investeren in een breed scala aan talent, bouwen aan een sterke toekomst.

Daarom doe ik een oproep aan werkgevers: “Durf te investeren in de skills van mensen. Kijk voorbij diploma’s en cv’s, en u zult zien hoe waardevol deze nieuwe generatie kan zijn voor uw bedrijf en onze samenleving.”

Inclusiviteit begint met de bereidheid om kansen te bieden. Vraag uzelf af: wie krijgt een kans binnen uw bedrijf? Als we samen verantwoordelijkheid nemen en verder kijken dan het papiertje bouwen we aan een maatschappij waarin iedereen een eerlijke kans krijgt om mee te doen.

*Karin de Groot is algemeen directeur van JINC