Veel dingen in het leven lijken ingewikkeld. Of ze worden ingewikkeld gemaakt. Dan is het verfrissend als een initiatief als expliciet doel heeft om het leven van werkgevers, die op zoek zijn naar een medewerker, zo gemakkelijk mogelijk te maken. Applaus dus voor de tool GoedAannemen010.

Carolien van Wersch

GoedAannemen010 is ontwikkeld door de Rotterdamse stichting Voor Goed. Deze stichting heeft drie pijlers: een gezonde leefomgeving, een sociale stad en participatie. Onder die laatste pijler valt vanzelfsprekend ook participatie, meedoen, op de arbeidsmarkt.

“Daartoe hebben we in een eerder stadium de stadskaart impact ondernemingen gelanceerd,¨ vertelt Carolien van Wersch, directeur van Voor Goed. “En nu deze concrete tool voor werkgevers, om ze te helpen bij de zoektocht naar medewerkers.”

Online kaart
Maar eerst even over de kaart met impactondernemers, omdat dit een mooi voorbeeld is waarop de stichting probeert te zorgen voor versnelling. “Kijk, in de stad zijn talloze sociale ondernemingen actief. Er was alleen geen platform waarop goed inzichtelijk was waar ze zaten en wat ze deden.”

Om die lacune op te vullen lanceerde Voor Goed online een kaart met daarop de sociale ondernemingen ingetekend. “Daarmee creëren we iets voor het publiek: je kunt zien welke sociale initiatieven er zijn in de stad, maar ook voor bijvoorbeeld overheden die iets willen met sociale inkoop.”

Pleonasme
Volgens Van Wersch heeft ze de afgelopen jaren de mindset in de stad Rotterdam een beetje zien veranderen. “Ik zie op veel niveaus dat impact ondernemen, of sociaal ondernemen, veel normaler en bekender is geworden. Het draagvlak groeit voor het besef dat een ondernemer deel uitmaakt van zijn omgeving en ook een rol kan pakken in het bijdragen aan de leefbaarheid van een stad, bijvoorbeeld. Daarom zeg ik altijd dat sociaal ondernemen een pleonasme moet worden.”

Want volgens Van Wersch is de tegenstelling tussen bedrijven met een expliciet sociale doelstelling en het ‘reguliere’ bedrijfsleven eigenlijk niet zo groot. “Neem een familiebedrijf. Dat is misschien niet bewust bezig met duurzaamheid, maar is vanuit haar aard gewend om heel veel veruit te kijken. Dat is dan onbewuste duurzaamheid.”

GoedAannemen010
En zoiets speelt volgens Van Wersch ook op het vlak van participatie. Ze denkt dat veel werkgevers best kansen willen geven aan mensen, die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Maar zeker mkb-bedrijven zien door de bomen het bos niet meer. “Ik spreek veel met WSP’s en die hebben een mooi ondersteuningsaanbod. Dat aanbod dringt alleen niet altijd door op de goede plek.”

Van Wersch spreekt namelijk ook veel werkgevers, die het gevoel hebben dat ze er bij ‘de gemeente’ niet doorkomen. “Die zeggen: ik heb mijn vacature al drie keer doorgegeven, maar ze doen er niets mee. Dus we hebben werkgevers, die best iets willen. En duizenden Rotterdammers die aan kant staan. We zijn in gesprek gegaan met werkgevers om te achterhalen waar zij nu behoefte aan hebben. En dat is uitgemond in GoedAannemen010.”

Een werkgever die iemand aan wil nemen, vult de tool in. Meer dan een paar vragen zijn het niet. Bijvoorbeeld heeft de werkgever al een kandidaat in beeld? Of kan een werkgever hulp gebruiken bij jobcarving? Afhankelijk van het antwoord, wordt de werkgever naar het juiste adres geloodst. “Het is simpel, het is overzichtelijk en het biedt de werkgevers waar hij of zij naar op zoek is. Zo simpel – en doeltreffend – kan het soms zijn.”

Dezelfde vragen
Hoewel de tool specifiek voor het Rotterdamse MKB is ontwikkeld, denkt Van Wersch op zich wel dat een laagdrempelige tool voor werkgevers op zoek naar medewerkers ook in andere regio’s kans van slagen heeft. “Vooropgesteld: we hebben de tool nog niet zo lang geleden gepresenteerd, dus laten we eerst maar eens in Rotterdam zorgen dat hij helemaal naar wens werkt. Daarnaast heb ik niet in beeld welk ondersteuningsaanbod er in andere regio’s is. Maar het principe lijkt me op zich breder toepasbaar. Werkgevers zitten immers overal met dezelfde vragen.”

Van Wersch is met Voor Goed nu een aantal jaar bezig om impact ondernemingen in Rotterdam te versterken en het reguliere bedrijfsleven te inspireren op een sociale en duurzame manier te werken. “Vier of vijf jaar geleden gingen de gesprekken met ondernemers nog heel erg over ‘waarom zouden we dat moeten doen?’ Tegenwoordig gaat het over de vragen: ‘hoe doen we het precies?’ en ‘Wat doen we precies?’ En dat lijken me de goede discussies om te voeren met elkaar.”