´Inclusie is geen uitdaging, maar een meerwaarde´, dat zegt Jan Princen, medeoprichter van Motopp. En dat IT-bedrijf is dit jaar de winnaar geworden van de Participatieprijs werkgevers Regio Zuid-Kennemerland. Princen ontving de prijs uit de handen van Jeroen Coops, directeur van SpaarneWerkt.
Dat ontwikkelbedrijf is, samen met WSP Zuid-Kennemerland en IJmond, de drijvende kracht achter de participatieprijs. Dit jaar waren er twee genomineerden voor de prijs. Naast Motopp was dat ook POP Creative Agency.
Via filmpjes en interviews op het podium werden de twee bedrijven voorgesteld aan circa 120 belangstellenden die samen waren gekomen in de Haarlemse Koepel.
In deze indrukwekkende omgeving presenteerde Thijs de Lange de bijeenkomst. Hij ondervroeg eerst Patricia de Vries (medeoprichter en eigenaar van POP) en medewerker Igor Fliszkiewicz. Zij vertelden met veel trots over hun bedrijf, een combinatie van webshop, designatelier en textieldrukkerij.
Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontwerpen en bedrukken van gepersonaliseerde kleding, accessoires en cadeaus. “Natuurlijk, uiteindelijk moeten we komen tot een product”, vertelde De Vries. “Maar dat willen we op een menselijke manier doen.” Lees hier het interview dat De Vries voorafgaand aan de verkiezing gaf op de site van de Participatieprijs>>
En dat blijkt ook uit de cijfers. Van de acht medewerkers hadden er vijf een afstand tot de arbeidsmarkt. Waarnemend juryvoorzitter Coops omschreef POP als een bedrijf waar iedereen welkom is. Het was dan ook een in elk opzicht waardige winnaar geweest, maar die eer ging naar Motopp.
Als familie
Dat bedrijf, dat nieuwkomers opleidt en detacheert in de IT-sector, werden op het podium vertegenwoordigd door Jan Princen en Abdu Badr. De oorspronkelijk Egyptische medewerker van Motopp vertelde hoe moeilijk het voor hem was geweest om een baan te vinden in de IT. Tot hij via een kennis over Motopp hoorde. “En daar voel ik me thuis. Motopp voelt als familie.”
En Jan Princen legde het geheim achter het succes van zijn bedrijf uit, dat inmiddels rond de 250 nieuwkomers heeft opgeleid en op meer dan 200 plekken detacheert. “Het ontbreekt onze mensen niet zozeer aan technische kennis, maar ze weten niet altijd goed hoe het er hier aan toegaat. Dus we helpen ze bij het navigeren van de cultuurverschillen.”
En die inspanningen werden dus door de jury beloond. Coops, die beide genomineerde uitdrukkelijk loofde, liet doorschemeren dat het indrukwekkende aantal mensen dat via Motopp een weg naar de arbeidsmarkt had gevonden, uiteindelijk de doorslag gegeven had.
Meer over genomineerde bedrijven
Op de website van de Participatieprijs worden de twee bedrijven geportretteerd:
Het opleidingsbedrijf Motopp begeleidt statushouders naar werk. Elke zes weken start een groep kandidaten met een fulltime IT traineeship, de trainees worden in zes maanden opgeleid. “De focus ligt op technische skills en op vaardigheden die nodig zijn om te slagen in een Nederlandse werkomgeving”, vertelt partnership en recruitment manager Anna Maas. Lees het hele interview hier>>
Bij POP Creative Agency (een webshop, design-atelier en textieldrukkerij) werken in totaal acht personen waarvan vijf participanten. Ze zijn werkzaam als productieassistent in het atelier en de drukkerij. Patricia de Vries (medeoprichter en eigenaar): “Inclusief werkgeven was altijd al een droom, voor ons is iedereen gelijk. Binnen onze eigen onderneming hebben we nu minder te maken met keiharde deadlines en stress waardoor er ruimte en rust is om met participanten te werken. We verdienen allemaal een kans op een fijne werkplek. Lees het hele interview hier>>