We hebben bij de 1000 Voorbeelden al heel wat gezien, maar een presentatorenduo dat in razend tempo tachtig namen van kanshebbers voor de publieksprijs voordraagt en de zaal die dat met een daverend applaus begeleidt, dat is toch niet nog niet zo heel vaak voorgekomen. Bij de uitreiking van de SOW-Awards gebeurde dat wel.
En hoe! Het was de passende apotheose van een enthousiast avondje in de Apenheul in Apeldoorn. De avond begon met de opening door de Apeldoornse wethouder Sunita Biharie. Zij riep de aanwezigen op vooral echt oog te hebben voor de ander. “Want pas als we elkaar echt zien, komen we verder als samenleving.
De vaardige avondvoorzitter Milo Berlijn leidde, samen met Sanne Schaap, snel naar de eerste uitreiking van de avond, namelijk die voor de meest sociale starter.
Winnaar werd Centerrr uit Lochem. Deze supermarkt is eigenlijk een mix van zorg en ondernemerschap en opent buurtsupers in kleinere kernen. Plekken in het land waar de winkels normaal gesproken eerder verdwijnen dan openen. En dat doen ze ook door veel kansen te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Volgens de jury een bedrijf dat verder gaat op inclusief gebied dan je eigenlijk van een onderneming zou mogen verwachten.
En we moesten weer door. Het woord was aan Patrick van Veen. De bioloog introduceerde het begrip sociaal opportunisme. Hij vergeleek apen-gedrag met mensen-gedrag en constateerden dat een groep apen nooit een aap zal buitensluiten. Op pubers na dan, als het tijd wordt dat die op eigen benen gaan staan.
Apen houden iedereen binnen de groep, omdat ze zich niet kunnen permitteren om dat niet te doen. De groep profiteert vervolgens van de inzet en talenten van alle apen. En dat noemt Van Veen dus sociaal opportunisme.
Het heeft volgens hem juist geen negatieve bijklank om te kijken wat anderen kunnen en wat de rest daar voor voordeel uit kan halen. Sterker nog, het is eigenlijk heel sociaal, natuurlijk gedrag en strekt tot voorbeeld voor de mens. Een voorbeeld dat de sociaal ondernemers zoals die in de Apenheul verzameld waren, eigenlijk al geven.
En de – volgens de jury – meest sociale drie van het stel, die genomineerd waren voor de prijs meest sociale werkgever, werd vervolgens gevraagd op het podium te komen. Het was tijd voor de uitreiking van de prijs waar de avond om draaide.
De keuze van de jury viel op SDD uit Emst. “We zijn een relatief klein bedrijf, dus ik had dit helemaal niet verwacht”, zei CEO Roland Oudsten. “Dit is overweldigend. Ik ben apetrots.” SDD heeft meer dan 70 medewerkers, waaronder velen uit een doelgroep, en distribueert en produceert onder andere bind- en lamineermachines.
De avond werd dus afgesloten met de uitreiking van de publieksprijs. Voor deze prijs kon het publiek stemmen op alle bedrijven die op de longlist van de SOW-awards stonden (minus de bedrijven die voor een van de twee andere prijzen waren genomineerd).
Het publiek had volgens Schaap en Berlijn een overweldigend aantal stemmen uitgebracht en, nadat het duo op indrukwekkende wijze de namen van alle bedrijven die kans maakten had voorgedragen, bleek de keuze te zijn gevallen op Bureau De Werkvloer. Dat biedt een taalschool voor nieuwkomers.
Laura Faber, directeur van dit bureau, vond de juiste woorden om deze SOW-awarduitreiking af te sluiten toen ze zei: “Als ik eerlijk ben, voelt het soms best wel eenzaam om als ondernemer gewoon te doen wat de bedoeling is, tussen alle regels en protocollen. Maar vanavond was dat niet zo. Dit was een warm bad.”