De Banenafspraak kan bij u als werkgever vragen oproepen. Die nemen we natuurlijk graag bij u weg. Immers: hoe minder vragen, hoe minder hoog de drempel om inclusief te ondernemen.

Wekelijks plaatsen we daarom één van de meest gestelde vragen met het juiste antwoord. Deze vraag heeft te maken met de Banenafspraak:
Werkgevers in de marktsector hebben beloofd te zorgen voor 100.000 extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit noemen we de Banenafspraak. Deze afspraak is onderdeel van het Sociaal Akkoord, en vastgelegd in de Participatiewet die sinds 1 januari 2015 geldt. De afspraken zijn gemaakt tussen werkgevers- en werknemersorganisaties en de overheid.

Meer weten? We hebben al meer dan 75 vragen beantwoord.
Bekijk het complete overzicht.

Antwoord:
Wie een nieuwe medewerker met een arbeidsbeperking aan wil nemen en in aanmerking wil komen voor wettelijke regelingen, moet bij het verwerken van diens persoonsgegevens rekening houden met privacywetgeving.

De Wet bescherming persoonsgegevens vereist een zorgvuldige verwerking (verzamelen, delen of opslaan) van persoonsgegevens. Ondubbelzinnige toestemming van de werknemer in kwestie is bijvoorbeeld vereist.

Persoonsgegevens zijn gegevens die direct of indirect zijn te herleiden tot een bepaalde persoon. Informatie over de arbeidsbeperking behoort tot de ‘bijzondere persoonsgegevens’. Het verwerken van deze gegevens is in beginsel verboden, maar werkgevers mogen wel zaken registreren die van belang zijn voor de toepassing van wettelijke regelingen. Werkgevers mogen alleen die gegevens verwerken die noodzakelijk zijn om wettelijke regeling uit te voeren. Vastleggen of een werknemer tot de doelgroep voor de banenafspraak behoort, mag wel. Vastleggen waarom deze werknemer tot de doelgroep behoort, is niet toegestaan.

Informatie over ondersteunende maatregelen (denk aan begeleiding, training en functie- of werkplekaanpassingen) mag worden verwerkt, zolang deze niet kan worden herleid tot een individuele werknemer.

Meer informatie: