De gebruikte techniek is hoogwaardig. De processen zijn geborgd. De kwaliteit van het werk wordt alom gewaardeerd. Het productenpalet is buitengewoon divers. En de mensen die het werk doen, bij BlueView? Die hadden voorheen een afstand tot de arbeidsmarkt.
Hoe dat precies kan, legt Gerrit Jan Geertshuis, inclusief werkgever en sinds 2015 mede-eigenaar/directeur bij BlueView Apeldoorn B.V., graag uit.

Maar eerst even terug. Waarom begint een man, die jarenlang manager was in het ‘reguliere bedrijfsleven’ een onderneming om kansen te bieden aan mensen die normaal gesproken moeilijker een kans krijgen?
“In mijn rol als manager kreeg ik te maken met werknemers die vanuit de gemeente en dergelijke bij ons geplaatst werden. Die zag ik opbloeien in ons reguliere bedrijf. Dat vond ik mooi en daarom zag ik er juist een uitdaging in met deze groep aan de slag te gaan.”
Daar kwam nog bij dat Geertshuis sinds de komst van de participatiewet, in 2015, een groep mensen tussen wal en schip zag vallen. “Terwijl ik wist dat deze groep vol zit met mensen die, als ze op de juiste manier aandacht en erkenning krijgen, hele goede medewerkers konden zijn.”
Blueview is in 2012 opgericht. Inmiddels werken er – Verdeeld over vier locaties – 600 mensen voor het productie- en montagebedrijf. Circa 40% staat op de eigen payroll, de anderen komen via UWV, Gemeenten, Re-integratie en job coaching organisaties en en Werkbedrijven uit de omgeving. “Wij zijn een Social firm. Dat betekent dat we mensgericht ondernemen,” benadrukt Geertshuis. “Maar we doen het op eigen kracht. We zijn geen detacheerder, en we spelen geen Werkbedrijf”.
Aandacht
BlueView werkt met een buddysysteem om medewerkers te begeleiden. Dat garandeert voldoende aandacht voor iedereen. “De buddy’s – de medewerkers met een langere ervaring bij BlueView, zijn er niet alleen om te helpen met werk alleen. Het gaat ook om het sociale aspect. Dat is een goed systeem omdat buddy’s de collega’s zijn en geen leidinggevenden. Die horen dus veel meer en weten veel sneller of er zorgen of problemen zijn.”
Duidelijkheid
‘Duidelijkheid’ is volgens Geertshuis het andere kernwoord in de aanpak van het bedrijf. “ We voeren gesprekken met alle medewerkers en daar zijn we heel duidelijk over onze verwachtingen, dat je op tijd moet komen, respect voor elkaar dient te hebben en dat we met elkaar zorgen voor een veilige omgeving. Dat zijn onze waarden. Maar we bieden ook duidelijkheid over onze verwachtingen qua werk. En we zorgen ervoor dat die niet van dag tot dag wisselen. Dat biedt overzicht en zekerheid. En dat wordt gewaardeerd. Zo hebben we al jaren een miniem ziekteverzuim.”
De aandacht en de duidelijkheid zorgen voor een omgeving waarin mensen goed kunnen presteren. En de goede prestaties leiden, daar is Geertshuis van overtuigd, tot goede prestaties. En dat leidt weer tot erkenning. “En dat geeft het mensen het gevoel dat ze ertoe doen. Die combinatie van al die elementen geven voor mij de waarde aan werk.”
Sociaal ondernemen Werkt Award 2024
BlueView Apeldoorn B.V. is finalist voor de Sociaal Ondernemen Werkt (SOW) Award 2024, in de categorie “De Meest Sociale Werkgever”. Bekijk hier het promotiefilmpje dat naar aanleiding van de nominatie is gemaakt.
Veiligheid
Geertshuis ziet voor zichzelf vooral een rol als begeleider, als degene die de voorwaarden schept. De nadruk ligt daarbij op een veilige werkomgeving. “Dat is nu een modewoord. Het gaat er simpelweg om dat we respect hebben voor elkaar. Als dat respect gegeven is, dan maken de mensen maken zelf de omslag. En daarbij helpen ze elkaar en lossen ze onderling een hoop dingen op. Echt waar.”
Klanten
Een Social firm als BlueView is, net als elk ander commercieel bedrijf, afhankelijk van klanten. Geertshuis is tevreden dat hij al jaren met een aantal grote merken samenwerkt. “De kwaliteit van ons werk is natuurlijk leidend voor onze klanten. Die is goed, we willen ook met z’n allen dat het goed is en daar zijn we trots op. Maar we leggen ons verhaal natuurlijk ook uit aan klanten en bieden ze de mogelijkheid op een ontzorgde manier aan social return-eisen te voldoen.”
“Veel ondernemers willen mensen best een kans geven”, denkt Geertshuis. “Maar misschien komt de praktijk van alledag soms in de weg. Want voor veel mensen uit de doelgroepen is wat extra aandacht wel nodig. Werkgevers die overwegen inclusief te gaan werken, zal ik dus altijd meegeven dat ze die begeleiding heel goed moeten regelen. Want dat is echt nodig voor duurzame plaatsingen.”