Het was in 2018 dat we Aart van de Gaag uitnodigden bij INretail. Op de agenda stond een overleg met HR-managers van grote winkelketens. Als gangmaker van het 100.000 banenplan vroegen we Aart om deze personeelsmanagers eens mee te nemen in zijn visie op inclusiviteit.
Het werd een interessante en inspirerende middag waarbij ambities, mogelijkheden en dagelijkse werkpraktijk elkaar kruisten. En er werden zaadjes geplant. Dat was goed en tegelijk was de houding ook nog wat afwachtend.

Inmiddels zijn we dik vier jaar verder. Hoe anders is de situatie nu. De arbeidsmarkt is krap, de banen liggen voor het oprapen en in alle sectoren is de vraag naar medewerkers groter dan het aanbod. Dat dwingt werkgevers om verder te kijken dan ze gewoonlijk doen, of gewend waren. Ik zie het en hoor het om me heen in mijn dagelijkse gesprekken met ondernemingen groot en klein die bij INretail zijn aangesloten.

De laatste maanden denk ik regelmatig terug aan die sessie van toen. Ook omdat we als INretail onze visie op de arbeidsmarkt hebben geactualiseerd. De omstandigheden maakten dat nodig. De retail verandert volop en wil voor consumenten, medewerkers en ondernemers aantrekkelijk blijven. Dan heb je een heldere visie nodig om te bepalen welke richting je op wilt ontwikkelen als sector en hoe je daar kan komen. Het zal lezers niet verbazen dat ook inclusiviteit in beeld is als een kans.

Ik moet erkennen dat er soms tijd voor nodig is om zaken goed te laten landen. Bij de mensen die plannen maken, bij bestuurders die moeten beslissen en bij de ondernemers die hun winkels in alle opzichten in orde willen hebben. Je moet leren omdenken om in een lastige uitdaging meerwaarde te zien. De motivatie moet van binnenuit komen. Dan lukt het om voor de onderneming, voor de maatschappij en zéker voor de persoon die het betreft, het verschil te maken. Het gaat om doen.

Toen ik gevraagd werd een column te schrijven was het voor mij duidelijk. In Cindy’s verhaal komt alles samen. Het vertelt dat iedereen er toe doet en van grote waarde is. Cindy werkte bij Zeeman twee jaar mee in de winkel en dat was een reis vol groei en ontwikkeling èn begeleiding. Haar inzet en motivatie werden fantastisch beloond.

Ik heb het filmpje weer opgezocht en zag opnieuw een stralende en trotse Cindy. Haar collega’s klapten, er waren bloemen, liefst twee certificaten (winkelmedewerker en kassamedewerker) en haar begeleidster vertelde hoe trots ze op haar is.

Ik zie het ook als een prachtig praktijkresultaat van die sessie in 2018 waarin zaadjes werden geplant. Die zaadjes zijn in veel ondernemingen inmiddels bloemen geworden. Er wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van gemotiveerde medewerkers die extra aandacht nodig hebben, het onderwijs op haar beurt investeert in passende opleidingen en beloont dat met deelcertificaten. Zo betrekken we als sector iedereen bij waar we ook heel veel waarde aan hechten: mooie en leuke winkels waar we graag komen en waar iedereen tot zijn recht komt. Als klant èn als medewerker.

Jan Meerman is directeur van INRetail, brancheorganisatie in retail non-food met ruim 5.000 leden en 16.000 vestigingen.