Persoonlijk erger ik me al jaren aan het Haagse als het gaat over ondernemers die meer mensen met een beperking aan het werk moeten helpen. Er wordt veel papier geproduceerd, gegoocheld met cijfers, registers ingesteld, tools ontwikkeld en gepraat, veel gepraat. Je zal maar ondernemer zijn…. Je zal maar een mens met een bijzonder talent én beperking zijn…. Gelukkig zijn er al jarenlang (ook vóór de invoering van de Participatiewet en de dreiging van een quotum) ondernemers die veelal vanuit persoonlijke drijfveren het anders wilden doen, kansen bieden aan mensen en daar een praktische invulling aan geven in hun bedrijf. Zij lieten zien hoe maatschappelijk én zakelijk verantwoord ondernemen samengaan.
Goed voorbeeld doet goed volgen
“De loyaliteit is enorm, wat je deze medewerkers geeft krijg je ook terug!”
“Neem zelf het heft in handen om inclusief HR-beleid vorm te geven!”
“Motivatie om te werken, dat is de enige voorwaarde!”
Al in 2012 bleek uit onderzoek dat ondernemers geen behoefte hebben aan een wijzend of belerend vingertje. Motieven om mensen met een bijzonder talent en een beperking in dienst te nemen zijn er ook. Vaak een persoonlijke drive men kent iemand in zijn omgeving, maar het voegt ook een meerwaarde toe aan de uitstraling van en sfeer in de organisatie bij klanten en collega’s. Maar ook ‘harde’ motieven zoals het invullen van een social return-eis.
Tips en tops
Ondernemers delen graag hun successen de tips en tops die er bij horen. In vogelvlucht:
- Handel vanuit een intrinsieke motivatie en niet enkel vanuit een financieel oogpunt.
- Realiseer je dat de kandidaten vaak een andere achtergrond hebben, maar in praktijk is motivatie, inzet en enthousiasme een grote factor in het goed functioneren van de medewerker.
- Goede begeleiding van deze medewerkers is essentieel.
- Probeer niet alles zelf uit te zoeken, maar schakel experts in.
- Betrek de medewerkers overal in, dan ontvang je een enorme loyaliteit terug.
- Koppel een vaste medewerker aan een medewerker met ‘inzet naar vermogen’.
- Communiceer met je gasten/klanten open en duidelijk wie werkzaam is en waarom je dat doet: het oogst altijd begrip en erkenning!
- Benader het vanuit de competenties en vaardigheden van mensen.
Maar de drie belangrijkste tips van ondernemers zijn: doen, Doen en DOEN!
Petra van de Goorbergh
Directeur OVAL (Organisatie voor Vitaliteit, Activering en Loopbaan)