De vormgevers, tekstschrijvers, fotografen en drukkerijen van communicatie-platform Bjzndr werken bij (communicatie)projecten samen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op deze manier proberen ze als zzp’ers een bijdrage te leveren aan de inclusieve samenleving.
Betrokkenheid
Een paar jaar geleden besloot initiatiefnemer Michel Kokshoorn om, naast zijn werkzaamheden voor mijn communicatiebureau, op zoek te gaan naar extra uitdaging. In eerste instantie zocht hij die vooral in betrokkenheid bij mensen die ziek of eenzaam zijn. “Na wat omzwervingen kwam ik terecht bij een dagbestedingshuis in mijn woonplaats Nootdorp, en de daaruit ontstane winkel, voor arbeidsmatige dagbesteding. In die tijd leerde ik flink wat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kennen. Aan de andere kant kende ik ook veel mensen die als zzp’er zelfstandig communicatieprofessional zijn.”
Zzp’ers
Dat bracht Kokshoorn op een idee. Volgens hem is het overheden of wat grotere bedrijven relatief eenvoudig om iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt “erbij te hebben”. Voor een zzp’er, die de gehele bedrijfsvoering in zijn eentje doet, ligt dat anders. “Maar er zijn anderhalf miljoen zzp’ers in Nederland, dus het is wél een heel interessante groep. Zou je daar geen match kunnen maken? Vanuit mijn eigen expertise in de communicatiebranche ben ik dat gaan onderzoeken, en dat leidde tot de oprichting van het platform bjzndr. Inderdaad, het woord “bijzonder” maar dan zonder klinkers gespeld.”