Op weg naar de 100.000 banen moeten we als maatschappij en als werkgevers eens goed in de spiegel kijken. Want hoe komt het nou eigenlijk dat mensen met een handicap zoveel barrières ervaren op de arbeidsmarkt?
De voordeur: het is vast herkenbaar. U bent op zoek naar een product of een vacature en raakt de weg al kwijt voordat u überhaupt het juiste tabblad op een website hebt gevonden. Met de zoekfunctie krijgt men 100 resultaten die weinig soelaas bieden. Stel u nu eens voor dat u zich door zo’n website zou moeten bewegen zonder dat u kan zien? Daarom haakt 78% van de website bezoekers al af als zij een onoverzichtelijke (lees ontoegankelijke) website bezoeken.
Toegankelijkheid van elke organisatie begint al bij de website. Kan een potentiële kandidaat überhaupt een vacature vinden als hij/zij bijvoorbeeld een visuele beperking heeft? Is het op uw website mogelijk om de benodigde achtergrondinformatie te verzamelen om een sollicitatie op de juiste manier te onderbouwen? Is uw digitale voordeur toegankelijk voor mensen met een beperking?
Gemiste kans
Door een ontoegankelijke digitale voordeur sluit u als werkgever al veel kandidaten bij voorbaat uit, en niet alleen als kandidaat. Nog belangrijker, u verliest ook potentiële klandizie van de grootste minderheid die wij in Nederland rijk zijn. Met 20% van de bevolking zijn mensen met een handicap een belangrijke doelgroep om in het vizier te houden. Inclusief ondernemen levert u zomaar tot 30% meer winst op ten opzicht van uw concurrenten die dit niet doen, aldus een rapport van Accenture uit 2018. Onder andere door de expliciete kennis die zij hebben van de barrières in uw producten en diensten, toch zonde om te laten liggen, lijkt me?
Naast de bedrijfsmatige voordelen is er nog een ontwikkeling gaande. Er komt Europese wetgeving aan, de European Accessibility Act. Waarmee digitale infrastructuur en een groot deel van producten en diensten van zowel private- als publieke sectoren aan toegankelijkheidsstandaarden moeten gaan voldoen. Nu de meest belangrijke vraag: wat is het uitgangspunt? Gaat u aan de toegankelijkheid van uw digitale voordeur werken, omdat het van Europa moet? Of gaat u toch aan uw digitale voordeur werken, omdat het gewoon smart business is?
Bianca Prins is Global Head of Accessibility bij ING. In die rol is Bianca verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de strategie en het beleid rondom toegankelijkheid van producten en diensten van ING, en inclusief werkgeverschap.