Sodexo Nederland gelooft in inclusief ondernemen. Bij de cateraar – met in totaal 5100 medewerkers in Nederland – werken rond de 400 mensen die voorheen een afstand tot de arbeidsmarkt hadden. En volgens Segment Director Eric Janssen zal dat aantal de komende jaren alleen maar toenemen.
Vaste aanstelling
Janssen is bij Sodexo Nederland verantwoordelijk voor de 250 bedrijfsrestaurants van de afdeling corporate services – grote kantoren en industrie. Er werken zo’n 1500 mensen. Janssen: “Wij geloven in vaste dienstverbanden. Daarom investeren we ook veel tijd in de opleiding van onze mensen. Dat doen we sowieso, maar zeker ook bij mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Die moeten immers ook nog vaak leren werken. Dat doen we bijvoorbeeld via het restaurant 180° in Apeldoorn voor jongeren met opvoedproblemen, maar ook op locatie. Na de opleidingsperiode volgt een proefplaatsing van drie maanden, in verreweg de meeste gevallen gevolgd door een vaste aanstelling. Dat kan in verschillende functies, maar is zelden fulltime. De meeste medewerkers staan tussen de 20 en 30 uur op de loonlijst.”
Quality of life
Het feit dat er in het cateringsvak geen of weinig fulltime dienstverbanden zijn, maakt werken bij Sodexo volgens Janssen zeer geschikt voor de doelgroep. Maar niet alleen dat. Het motto van Sodexo is Improving the Quality of Life of all those we serve en daarbij denkt het bedrijf niet alleen aan haar klanten, maar ook aan de medewerkers. “Wat wij doen: we kijken naar wat mensen wel kunnen, niet naar hun beperking. Als je eenmaal in beeld hebt wat mensen kunnen en wat ze graag willen doen, weet je ook op welke manier ze het beste inzetbaar zijn.” Janssen verwacht van zijn locatiemanagers dat ze openstaan voor mensen met een beperking. Hij legt echter geen verplichtingen op. “De managers moeten er zelf achter staan. Zonder draagvlak ben je kansloos. Daarom delen we ook zoveel mogelijk de goede voorbeelden die we al in de organisatie hebben. Dat inspireert. Bovendien bieden proefplaatsingen de mogelijkheid de kans om het zonder al te veel risico een keertje te proberen.”
Lees het hele verhaal van Sodexo