De online uitwisselingssessie van De Normaalste Zaak op 31 mei staat in het teken van baancreatie: het anders inrichten van werkprocessen waardoor je personeelstekorten kunt oplossen en tegelijkertijd kansen creëert voor mensen die staan te springen om aan de slag te gaan. Een uitdagend, maar beproefd concept!
Achtergrond
Afgelopen september organiseerde De Normaalste Zaak hun eerste sessie over baancreatie. Een aantal werkgevers deelden hun ervaringen, zo ook Astrid Bijl van het Amsterdam UMC. Zij bracht de werkprocessen van haar afdeling in kaart en ontwierp vervolgens een nieuwe teamsamenstelling. Het resultaat: teams waarin de taken beter afgestemd zijn op de skills van de professionals.
De taken die vrijkwamen, werden samengebracht in de nieuwe rol ‘zorgondersteuner’. Deze werd ingevuld door gemotiveerde en leergierige statushouders met een zorgachtergrond. Dit prachtige voorbeeld inspireerde de aanwezige werkgevers, maar het riep ook praktische vragen op:
‘Waar moet ik beginnen als ik in mijn eigen organisatie zo’n procesinnovatie wil?’
‘Aan welke (tijds)investering moet ik denken voor welke baten?’
‘Hoe zorg ik ervoor – gelet op capaciteit – dat nieuwe medewerkers goede begeleiding krijgen?’
Programma
Tijdens de uitwisselingssessie worden meer van dit soort vragen opgehaald. Werkgevers die al ervaring hebben met baancreatie, waaronder Astrid Bijl, kunnen in veel gevallen meedenken en (eerste) antwoorden geven.
Ook aanwezig is Luc Dorenbosch. Hij luistert goed naar alle vragen en behoeften die uitgesproken worden, want hij zal voor AWVN het komende jaar het project Baancreatie leiden. Hij vertelt ons alle ins en outs en waarom dit project wellicht ook voor jouw organisatie interessant kan zijn.
maandag 31 mei van 15.00 – 16.00 uur (inloop om 14.45 uur)
Deelnemen?
aanmelden kan via de link