De pakken van bijvoorbeeld Friesland Campina, Tropicana en Arla, waar onze vla, yoghurt, melk en jus d’orange in zit, worden gemaakt door Elopak. Wereldwijd werken hier ruim 2.800 medewerkers, waarvan 460 in Terneuzen. Binnenkort zitten hier ook medewerkers tussen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Stap 1: draagvlak
“We hadden het er binnen ons bedrijf al vaak over gehad, maar hoe begin je zoiets?”, zegt Veli Eryürük van Elopak. “Daarom gingen we met kenners van het WSP (WerkServicePunt) in gesprek. Ze hebben ons geholpen om een presentatie te maken voor ons management, want de belangrijkste eerste stap is het creëren van draagvlak. Dat lukte gelukkig vrij snel. Allereerst door hen te laten inzien dat je vooral moet denken in mogelijkheden. Daarnaast is er ook wel financieel voordeel, zoals de verzekering bij ziekte, maar het sociale aspect was zeker het belangrijkste. Iedereen verdient een kans, daar gaat het om.”

Stap 2: analyse
De volgende stap die Elopak samen met WSP en het UWV nam, was een analyse van de werkzaamheden en de geschiktheid hiervan voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “We hebben de specialisten van het WSP en UWV rondgeleid in onze fabriek. Drie werkplekken zijn eruit gelicht en nader bekeken. Ik ben erg benieuwd naar het rapport met de resultaten.”

Lees het hele interview op onze Voorbeeldenpagina.