“Door het inzetten van mensen met een arbeidsbeperking is er extra aandacht voor de details op de werkvloer en daardoor loopt al het werk beter”, zegt een enthousiaste Mireille Vincken, Human Resources Manager van IKEA Delft Store. De nieuwe medewerkers hebben eenvoudige taken overgenomen van diverse functies. Sinds de start van het project begeleidt consulent Heleen Biesta van Werkse! de nieuwe collega’s: “IKEA Delft heeft een open bedrijfscultuur en ik hoor dagelijks hoe fjn ze het vinden om er te werken.”

Heleen Biesta en Mireille Vincken.

Lokale partners per winkel
IKEA heeft een uitgebreid diversity & inclusion-beleid: in alle Nederlandse vestigingen wordt gewerkt aan het inzetten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Per winkel is bewust gekozen voor lokale partners. “In Delft begonnen wij met een samenwerking van een jaar met Werkse! Dat is inmiddels verlengd met een overeenkomst voor drie jaar”, vertelt Vincken.

“Het bedrijf doet het hele onboarding-proces van de nieuwe collega’s. Van praktische zaken tot en met jobcoaching, zodat de medewerkers zelfstandig kunnen werken. Die begeleiding door een vaste consulent neemt ons werk uit handen.” De elf medewerkers met een arbeidsbeperking zorgen bijvoorbeeld voor het aanvullen van de bekende gele tassen, potloodjes en meetlinten en het in orde maken van de interieurs in de showroom.

Ondersteunende taken
In november 2015 werd de eerste medewerker van Werkse! gedetacheerd bij de afdeling Customer Relations. Biesta vertelt: “IKEA werkt met vaste functieprofielen, waarin taken en verantwoordelijkheden zijn opgenomen. Met medewerkers van de afdelingen zijn we gaan kijken welke ondersteunende taken onze mensen kunnen uitvoeren. Wel blijft de vaste medewerker verantwoordelijk voor de taken en zorgen we dat mensen in hun eigen tempo kunnen werken. Het voordeel is dat de vaste medewerkers meer ruimte krijgen om zich op ingewikkelder taken te focussen en om nog meer met klanten bezig te zijn.” Vincken: “Een ander pluspunt is dat de nieuwe collega’s zeer nauwgezet werken, waardoor de algehele uitstraling van de winkel verbetert.” Toch was er in het begin wat weerstand bij het IKEA-personeel.

Lees het hele verhaal van Ikea. Dit artikel is afkomstig uit Delft.business Magazine, september 2017. Lees hier

Door |2024-09-27T10:08:17+02:0028 september, 2017|Nieuws|0 Reacties