In verschillende landen wordt op verschillende manieren toegewerkt naar een inclusievere arbeidsmarkt. In Oostenrijk ontwikkelde de nationale gehandicaptenraad een stappenplan met zeven punten.
Een aantal punten uit het stappenplan dat specifiek voor Oostenrijk is opgesteld zullen niet een op een voor de Nederlandse situatie gelden. Elke arbeidsmarkt is anders en elke maatschappij kent een eigen inrichting. Dit stappenplan biedt ook oplossingen voor praktische problemen in het land. Wie het volledige stappenplan wil lezen, kan dat hier doen.
Iedereen kan en mag meedoen
Het doel en de methode van deze zeven stappen is wel internationaal inzetbaar. Het doel is een arbeidsmarktbeleid dat erop gericht is dat iedereen kan en mag meedoen. Dat kan concreet door rechten van mensen met een arbeidsbeperking, bijvoorbeeld op subsidies, ondersteuningsmiddelen en onderwijsbudgetten te verankeren en deze tools gemakkelijk toegankelijk te maken.
Ook belangrijk hierbij is het gebruik van gestandaardiseerde assessments, zoals opgesteld International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) van de Wereldgezondheidsorganisatie. Zo kunnen de mogelijkheden van mensen op objectieve manier inzichtelijk gemaakt worden.
Maatoplossingen
De methode is flexibel. Flexibiliteit versterkt inclusie. Als een volledige werkweek bijvoorbeeld de norm is, kunnen maatoplossingen nodig zijn voor mensen die vanwege hun beperking niet de hele week inzetbaar zijn.
Trekken we het idee van flexibiliteit breder, dan is er behoefte aan een model waarbij mensen de stap naar de arbeidsmarkt kunnen en durven zetten. Dat kan door ervoor te zorgen dat de arbeidsmarkt ruimte biedt aan wisselingen tussen verschillende situaties. Bijvoorbeeld tussen werkloosheid, tijdelijk werk, werk in een beschutte omgeving of sociale onderneming en het reguliere arbeidsproces.
Als dit met het behoud van opgebouwde rechten kan, biedt het mensen met een beperking de ruimte om hun mogelijkheden ten volle te benutten.
Heidemarie Egger werkt bij de Oostenrijkse Gehandicaptenraad.