Dus: waarin verschilt versie 2022 van de vorige uit voorjaar 2021?
De belangrijkste aanpassingen komen voort uit actuele beleidsontwikkelingen en aangepaste wet- en regelgeving. De belangrijkste ontwikkeling op dat gebied is de brief ‘Resultaten Banenafspraak 2021 en uitkomst gesprekken toekomst Banenafspraak’ die op 7 juli 2022 aan de Tweede Kamer is verstuurd.
Demissionair kabinet
Het wetsvoorstel voor een vereenvoudigde Banenafspraak is door het vorige kabinet voorbereid, maar kon niet meer aan de Tweede Kamer worden aangeboden omdat het kabinet demissionair was. Afgelopen zomer heeft minister Carola Schouten voor Participatie de Tweede Kamer bericht dat zij UWV en de Belastingdienst vraagt om de eerder uitgebrachte uitvoeringstoetsen bij het wetsvoorstel vereenvoudigde Banenafspraak te actualiseren.
Op basis van o.a. de geactualiseerde uitvoeringstoetsen en de voor- en nadelen van een (nieuwe) quotumregeling zal een definitief besluit genomen worden over het al dan niet indienen van het wetsvoorstel vereenvoudigde Banenafspraak bij de Tweede Kamer.
Quotumheffing opgeschort
De quotumheffing is opgeschort en wordt verder opgeschort tot het moment waarop een nieuw in te voeren quotumregeling in werking treedt, met dien verstande dat de verlenging uiterlijk geldt tot 1 januari 2026. Die datum is gekozen omdat in 2026 de opbouw in de reeks met afgesproken aantallen afloopt en de Banenafspraak overgaat naar een structurele situatie waarin 125.000 extra banen gerealiseerd moeten blijven ten opzichte van de nulmeting.
Onderscheid markt en overheid
Bij de vraag hoe een werkgever weet onder welke sector zijn bedrijf valt, is heel subtiel het woord ‘momenteel’ ingevoegd vanwege het belang dat nu nog geldt bij het onderscheid tussen sector overheid en sector markt. Zolang de toekomstige wettelijke grondslag van de vereenvoudiging Banenafspraak er niet is, geldt nog een onderscheid tussen de sectoren overheid en markt.
Praktisch document
Het Kennisdocument groeit steeds meer uit tot een document om letterlijk mee te werken. Zo is voor het eerst opgenomen dat Iemand met een arbeidsbeperking die van de gemeente arbeidsondersteuning ontvangt (als bedoeld in art. 7, eerste lid onder a Participatiewet) ook zelf bij UWV een beoordeling arbeidsvermogen aanvragen. Het document geeft meteen aan via welke link dat kan.
Afbakening doelgroep
Het jongste document noemt ook het onderzoek dat de minister afgelopen zomer aankondigde naar de afbakening van de doelgroep Banenafspraak. Dat richt zich op eventuele verbreding van de doelgroep en het beschikbaar stellen van het instrumentarium. Op basis van objectieve gegevens moet duidelijk zijn welke mensen als gevolg van dezelfde kenmerken en/of oorzaken als de huidige doelgroep Banenafspraak een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt hebben. Voordat het instrumentarium ook voor hen worden ingezet, wordt eerst nagegaan wat de gevolgen zijn voor de groep voor wie de Banenafspraak tot op dit moment is bedoeld en hoe dit zich verhoudt tot de doelstelling van het sociaal akkoord uit 2013.
Ondersteuning door gemeenten
Bij het instrumentarium voor gemeenten wordt alvast gewezen op het wetsvoorstel Breed offensief dat maatregelen bevat die de inzet van persoonlijke ondersteuning door gemeenten verbeteren. De Eerste Kamer heeft dat wetsvoorstel net behandeld en goedgekeurd.
Voor jongeren van 16 en 17 jaar geldt dat het volgen van onderwijs voor gaat op het verkrijgen van arbeidsondersteuning door de gemeente. Dit geldt zeker voor jongeren tussen de 16 en 18 jaar die nog geen startkwalificatie hebben behaald.
Elke gemeente is verplicht bij verordening beleid te formuleren voor de arbeidsondersteuning aan de doelgroep Participatiewet, inclusief de niet-uitkeringsgerechtigden.
De VNG ontwikkelt samen met gemeenten drie instrumentengidsen die de dienstverlening aan werkzoekenden en werkgevers eenvoudig, eenduidig en inzichtelijk maken: Dennis, Eva en Eva.RMT.
Structureel loonkostenvoordeel
Het document blikt ook verder vooruit. Zo is de regering voornemens om de doelgroepverklaring LKV-Banenafspraak op termijn in zijn geheel af te schaffen en het LKV-Banenafspraak structureel te maken. Werkgevers en werknemers hoeven dan helemaal geen doelgroepverklaring voor het LKV-Banenafspraak meer aan te vragen. Bovendien wordt de maximale looptijd van het LKV-Banenafspraak niet langer begrensd tot drie jaar. Daarvoor komt nog een wetsvoorstel. De beoogde ingangsdatum van deze maatregel is 1 januari 2025.
Tekst: Klaas Salverda