Tijdens ziekte van een werknemer waarvoor de no-riskpolis en loonkostensubsidie van toepassing is, loopt de loonkostensubsidie van gemeenten voortaan door.
Met het aannemen van een hoofdzakelijk technische Verzamelwet SZW heeft de Kamer dit ‘administratieve knelpunt’ weggenomen. De kwestie was een onderdeel in het wetsvoorstel wijziging van de Participatiewet voor het uitvoeren van het Breed Offensief bij de Banenafspraak. De Kamer heeft het wetsvoorstel Breed Offensief in april controversieel verklaard.
Werkgevers (De Normaalste Zaak) en gemeenten (VNG, Divosa) hebben daarop het verzoek gedaan om het onderdeel wijziging no-riskpolis uit het wetsvoorstel over te hevelen naar de Verzamelwet SZW 2022, zodat dit onderdeel nog op 1 januari 2022 in werking kan treden. UWV heeft in een uitvoeringstoets al aangegeven dat invoering per 1 januari 2022 uitvoerbaar is.
Twee loketten
Mensen uit de doelgroep banenafspraak of beschut werk die met loonkostensubsidie van de gemeente werken, vallen onder de no-riskpolis van UWV. Als zij ziek worden betaalt de werkgever het loon door en ontvangt de werkgever een ziektewetuitkering ter compensatie van UWV.
De loonkostensubsidie door de gemeente moet op grond van de Participatiewet bij ziekte stoppen en worden hervat bij herstel, om dubbele compensatie te voorkomen. Voor werkgevers is het echter lastig dat ze een werknemer bij ziekte bij twee loketten moeten ziek- en betermelden: bij UWV (vanwege de no-riskpolis) en bij de gemeente (vanwege het stopzetten en hervatten van de loonkostensubsidie).
Daarnaast leidt het systeem voor ziek- en betermelding tot allerlei verrekeningen tussen gemeenten en werkgevers omdat het werkproces bij de uitbetaling no-riskpolis en het proces met loonkostensubsidie niet synchroon lopen. Het verrekenen van bedragen is voor werkgevers en gemeenten bewerkelijk, kost tijd en gaat niet altijd goed.
Tijd en energie
Vandaar dat tijdens ziekte van een werknemer waarvoor de no-riskpolis en loonkostensubsidie van toepassing is, de loonkostensubsidie van gemeenten voortaan doorloopt. Het voorstel voorkomt verrekeningen tussen gemeenten en werkgevers en tussen UWV en gemeenten, dubbele ziekmeldingen en scheelt veel tijd en energie.
UWV en gemeenten gaan bij nieuwe ziektegevallen vanaf 1 januari 2022 de nieuwe werkwijze toepassen. Bij eerdere ziektegevallen die voortduren tot na deze datum hanteren UWV en gemeenten nog de oude werkwijze. De nieuwe systematiek werkt ook door naar uitkeringen zwangerschaps- en bevallingsverlof op grond van de Wet arbeid en zorg (Wazo).
Studietoeslag
Een ander punt is dat het kabinet in maart 2020, bij het wetsvoorstel Breed offensief, al voorstelde de regeling individuele studietoeslag doeltreffender en doelmatiger te maken. Individuele studietoeslag kan belangrijk zijn voor studenten met een beperking. Hij is bedoeld als steuntje in de rug, omdat het voor studenten met een beperking niet altijd mogelijk is om te werken naast de studie en dat is moeilijk uitlegbaar.
Eerder stemde de Tweede Kamer al unaniem voor een motie om de studietoeslag te harmoniseren. Omdat dit ook deel uitmaakte van een groter wetsvoorstel, was ook dat nog steeds niet afgehandeld. ‘Dit was een van de punten waarvan we het met elkaar zonde vonden dat dat in een Breed offensief zat, maar hier bleef liggen’, zei staatssecretaris Dennis Wiersma van SZW vorige week in de Kamer.
Tweede Kamerleden Senna Maatoug (GroenLinks) en Gijs van Dijk (PvdA) dienden een amendement dat nu duidelijkheid verschaft voor alle studenten met een beperking en voor alle gemeenten. De inwerkingtredingsdatum van deze wijziging is 1 april 2022.
Tekst: Klaas Salverda