De banenafspraak kan bij u als werkgever vragen oproepen. Die nemen we natuurlijk graag bij u weg. Immers: hoe minder vragen, hoe minder hoog de drempel om inclusief te ondernemen.
Wekelijks plaatsen we daarom een van de meest gestelde vragen met het juiste antwoord. Deze vraag heeft te maken met de banenafspraak:
Werkgevers in de marktsector hebben beloofd te zorgen voor 100.000 extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit noemen we de banenafspraak. Deze afspraak is onderdeel van het Sociaal akkoord, en vastgelegd in de Participatiewet die sinds 1 januari 2015 geldt. De afspraken zijn gemaakt tussen werkgevers- en werknemersorganisaties en de overheid.
Meer weten? We hebben al meer dan 100 vragen beantwoord.
Antwoord
Ja, het is werkgevers toegestaan in de eigen registratie bij te houden welke medewerker of medewerkers tot de doelgroep banenafspraak behoren. Zo kan het aantal banen voor de banenafspraak in de eigen organisatie worden bijgehouden.
Werkgevers mogen gezondheidsgegevens, waartoe het al dan niet behoren tot de doelgroep banenafspraak wordt gerekend, in principe niet registreren. Maar in dit geval kan dat wel omdat de verwerking noodzakelijk is voor een goede uitvoering van wettelijke voorschriften of voor de re-integratie en begeleiding van werknemers in verband met ziekte of arbeidsongeschiktheid.
Let op: werkgevers mogen voor dit doel overigens alleen registreren dat een werknemer tot de doelgroep van de banenafspraak behoort, en niet waarom dat zo is.