De sectorvereniging voor het primair onderwijs is een interviewreeks gestart die als doel heeft scholen en organisaties te inspireren over de inzet en de waarde van jongeren, zowel voor henzelf als voor de teams waarin ze werken.

Communicatie van de overheid over de Banenafspraak is vaak technisch en gericht op het systeem en de subsidies, merkt de PO-Raad. Zij wil meer de inspirerende verhalen achter de kansen van de Banenafspraak belichten.

Een daarvan vertelt Gitte Nagel. Haar carrière liep van kleuterjuf in het reguliere onderwijs tot aan leerkracht in het voortgezet speciaal onderwijs. Zij miste de schakel van het onderwijs naar de maatschappij. ‘Als de stap naar de maatschappij niet vanzelfsprekend is, moet je jongeren niet nog een keer alles hetzelfde laten overdoen, maar ze juist leren om bijvoorbeeld een goede collega te worden’, vindt zij. Dat kan met ‘learning on the job’ en dat is precies de manier waarop de Job Academie werkt. Daar worden onderwijs en bedrijfsleven bij elkaar gebracht. Gitte werkt er intussen als afdelingsleider.

Werknemers Banenafspraak
Veel scholen weten nog steeds niet waar ze moeten beginnen als het gaat om de Banenafspraak, is Gitte’s ervaring. De Job Academie zorgt heel praktisch voor werknemers aan scholen. In haar geval van Stichting BOOR, waar de nieuwe schoolassistenten en assistent-conciërges uiteenlopende taken vervullen zoals het nakijken van werk, lunch regelen en het voorbereiden van activiteiten.

Naast de Job Academie is er een uitstroomtrainingscentrum waar sociale ondernemers, met pedagogische ondersteuning vanuit het onderwijs, jongeren toevoegen aan hun teams. Onder hen een hoveniersbedrijf, dat het tuinonderhoud verzorgt van de (45) scholen, en een sociaal bewogen lunchcateraar. Het merendeel van de leerlingen heeft nu een baan op niveau gevonden. En meer dan dat: zo krijgen ze ook perspectief op een ander leven.

Lees hier het eerste inspiratieverhaal>>