In het Sociaal Akkoord, gesloten door werkgevers- en werknemersorganisaties, hebben werkgevers beloofd om 100.000 werkplekken te creëren voor mensen met een arbeidsbeperking. Deze Banenafspraak staat sinds 1 januari 2015 en is vastgelegd in de Participatiewet. Om dit doel te kunnen behalen, is inzet van velen nodig. Mensen met een arbeidsbeperking beschikken vaak over talenten die voor werkgevers van grote waarde kunnen zijn. Maar daarvoor moeten werkgevers en hun potentiële medewerkers-met-afstand-tot wel eerst bij elkaar komen. Het Werkgevers Servicepunt Midden-Gelderland maakt zich hier hard voor. Door werving en selectie van personeel uit handen te nemen bijvoorbeeld. Maar ook door acties te ontwikkelen die letterlijk vraag en aanbod bij elkaar brengen.
BUSSSS…for JOBS is een mooi voorbeeld van zo’n actie, georganiseerd door en in het kader van Staanvooreenbaan. Dit is de campagnenaam van het Werkbedrijf; een samenwerking tussen VNO-NCW, tien gemeenten, UWV, VSO/Pro scholen en het Werkgeversservicepunt Midden-Gelderland. Staanvooreenbaan organiseert een aantal bezoeken (per bus, vandaar BUSSSS…for JOBS) aan potentiële stagebedrijven of werkgevers voor leerlingen uit het praktijk- en speciaal onderwijs. Dat biedt leerlingen de mogelijkheid om eens met eigen ogen te zien hoe het er in diverse branches aan toe gaat op de werkvloer. Ze kunnen vragen stellen aan medewerkers en leidinggevenden of zelfs de handen uit de mouwen steken en zo direct ervaren hoe het is om ergens aan de slag te gaan. Werkgevers bieden op hun beurt een kijkje in de keuken, leggen uit wat mogelijke vacatures inhouden en wat ze verwachten van medewerkers. De accountmanager van WSP die meereist met de bus, kan meteen brandende vragen beantwoorden of benodigde contacten leggen.
Het dynamische verhaal achter automateriaal
Op 20 maart vertrok er vanaf Rijnstate in Velp weer een bussss vol leerlingen van het Arentheem College, het Vierbeek College en Symbion uit Didam. Bestemming? Koskamp Automaterialen aan de Vlamoven in Arnhem. De praktijk lijkt simpel: je brengt als klant je auto naar de garage of de dealer voor een beurt en eind van de dag haal je ‘m weer op. Maar in die tussentijd gebeurt er een heleboel. Bij Koskamp Automaterialen weten ze er álles van. Daar komen constant bestellingen binnen van bijvoorbeeld garages en dealers die onderdelen, banden of olie nodig hebben. Elke anderhalf uur vertrekt er vanuit de vestiging Arnhem een vracht richting autobedrijven in de wijde omtrek. Koskamp is een geoliede machine waar grote hoeveelheden automaterialen en benodigdheden binnenkomen, vervolgens het magazijn in moeten, later weer door orderpickers als bestellingen bij elkaar worden gepakt en dan als vracht meegaan met de chauffeurs naar de autobedrijven die ermee aan de slag gaan. Een waterdichte organisatie, een kloppend systeem en een regelmatige controle zijn van levensbelang voor Koskamp.
Dat levert een gevarieerd aanbod aan banen op. Een interessante bestemming dus voor de bus. Eenmaal binnen ruikt een van de jongeren meteen dat dit bedrijf met auto’s van doen heeft. Hij doelt op de lucht van de banden die er opgeslagen liggen. In een stevig tempo voert de rondleiding langs heel veel verschillende automaterialen; van rijen bakjes met minuscule schroefjes tot een soort jungle van uitlaten en van waterpompen en oliën tot een bovenverdieping vol banden. Ook zien de jongeren orderpickers bezig, kijken ze waar chauffeurs vertrekken en waar de kentekenplaten worden gemaakt. Voor sommige deelnemers gaat het misschien een beetje snel, maar de dynamiek in het bedrijf ontgaat niemand.
“Belangrijk als je bij ons wilt werken, is dat je cijfermatig bent, goed kunt controleren en een beetje inzicht hebt. We pakken spullen systematisch uit, verpakkingsmateriaal scheiden we en er mag bijvoorbeeld niks in de gangpaden liggen. Alles moet kloppen, anders wordt ons magazijn een zootje en lopen de zendingen in het honderd.” Aan het woord is Rob Schraven, vestigingsmanager Koskamp Arnhem. “Vooral belangrijk is dat je graag wilt en discipline en doorzettingsvermogen hebt. Iedereen heeft hier zijn eigen taak, maar we helpen elkaar ook. Het is dus handig als je op verschillende plekken leert werken. Vooral moet je iets doen dat bij je past. Voor de één is dat chauffeurswerk, de ander voelt zich als een vis in het water in ons magazijn.”
Sportschool hoeft niet meer
Er komt een medewerker van de bovenverdieping af met om elke schouder een autoband. Er is ook een plaat waar je ze vanaf naar beneden kunt laten rollen. “Iedereen doet het op zijn eigen manier”, legt Schraven uit. “Wil je een beetje spieren kweken, dan doe je het zo (met een knik naar de jongen met de banden). Als je in ons magazijn werkt, hoef je nooit meer naar de sportschool; je loopt dan wel vijftien kilometer per dag”, voegt hij er lachend aan toe. Overal is wel een verhaal bij. Waarom er soms eentjes of tweetjes op een kentekenplaat staan, dat het levergebied voor chauffeurs soms reikt van Bemmel, Gendt en Huissen tot Doorn bij Utrecht en dat de nachtlevering binnen een uurtje vaak wel in de magazijnrekken ligt. Never a dull moment bij Koskamp, zo lijkt het.
Interesse genoeg
Daarna is er tijd voor koffie en thee. De jongeren lijken een beetje timide. Maar als ze daarna in groepjes staan te kletsen, blijkt bij navraag dat er minsten vijf graag een stageplek bij Koskamp zouden willen bemachtigen. Accountmanager Functiecreatie Yannick van Kassel (Werkgeverservicepunt Midden-Gelderland) geeft aan dat het bedrijf vaak veel in het werk stelt om aan een stageplaats een vervolg te geven, liefst in de vorm van een baan natuurlijk. Sven van Symbion lijkt het wel wat om in het magazijn te werken. Bart staat naast hem en is ook geïnteresseerd. Op de vraag of hij een beetje precies is, knikt hij verlegen. Zijn begeleider Niels Goossens springt in het gesprek. “Bart is zeker precies en netjes. Hij heeft alleen soms nog een beetje moeite met dat van zichzelf te zeggen. Hij doet vaak een stapje terug, terwijl hij juist een stapje naar voren mag zetten. (Tegen Bart) je bent een leuke en nette kerel, dat mag rustig eens gezegd worden.” Bart glundert en zegt dan uit zichzelf dat hij ook wel heel graag met een heftruck zou werken. Even verderop staan twee dames die echt álles wel leuk lijkt. En bij hen staat Betran, die niet kan kiezen tussen het magazijnwerk of het chauffeursbestaan.
Bij Koskamp (geldt overigens voor alle vestigingen) zijn ze ervan overtuigd dat er door juiste begeleiding en de inzet van verschillende doelgroepen, een mooie synergie ontstaat binnen de organisatie. Zo krijgen medewerkers met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt de mogelijkheid om binnen het familiebedrijf aan de slag te gaan, ervaring op te doen en een opleiding en/of coaching te volgen. Koskamp heeft zo op hun beurt betrokken en enthousiaste medewerkers in huis die een visitekaartje zijn richting hun klanten. Schraven: “Tot nu toe zijn onze ervaringen met medewerkers uit speciale doelgroepen positief. De goede selectie vooraf is belangrijk, net als eerlijkheid over de verwachtingen die beide kanten koesteren. De inzet van jobcoaches is een derde succesfactor. Onze managers vinden hun medewerkers die binnenkomen met een afstand tot de arbeidsmarkt vaak erg gemotiveerd, betrokken en serieus.” Dat klinkt als voldoende mogelijkheid voor enkele mooie matches tussen leerlingen en Koskamp!