Coronacrisis brengt Haagse politie op nieuw spoor

Het bericht werd meteen enthousiast gedeeld op LinkedIn: ‘Voor sommigen toch een beetje ‘spannend’ om een eerste kennismaking via videobellen te doen. Dan spreek ik over talenten uit de Banenafspraak en Politie als werkgever. Geweldig is het dan ook dat we vandaag, onder deze omstandigheden, een kandidaat hebben kunnen plaatsen bij Politie eenheid Den Haag!’

Thuiswerken tenzij

Opvallend is dat de videogesprekken veel efficiënter (geen reistijd), vertrouwd (in eigen omgeving) en rustig verlopen, constateren Diane den Breejen en Jory de Groot. Zij zijn de mensen achter het LinkedIn-bericht die zich bij politie-eenheid Den Haag inzetten om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te laten instromen.

Nee, videobellen zat nog niet in het pakket. Daar heeft het coronavirus met alle hygiëne- en afstandseisen verandering in gebracht. ‘Thuiswerken tenzij het niet anders kan’ is ook bij de politie het adagium. Dat gold dus ook voor de camerabeeldspecialisten – mensen met autisme die heel erg goed beelden kunnen uitkijken – die al langer bij de politie werken. In hun geval kon het werk niet naar huis worden overgeplaatst, omdat de servers dat niet trekken. Dus werkt dat team intussen weer op locatie, zij het wel onder strikte voorwaarden. De Blauwe Boon, een koffiebar gerund door dove en slechthorende barista’s op het hoofdbureau van politie, is ook weer open, al is hun uitspanning nu in een ‘coffee to go’ omgeturnd.

Nieuwe sporen

Voor andere doelgroepers in bijvoorbeeld administratieve ondersteuning is thuiswerken bij de Haagse politie geen enkel probleem. Twee net aangestelde visueel beperkte audiospecialisten, die tijdrovende geluidsopnamen gaan uitwerken om politiecapaciteit uit te sparen, worden thuis ingewerkt. Een van hen was stiekem blij thuis te kunnen beginnen. Dat was voor haar minder spannend dan op het bureau.

Hoe een crisissituatie je op nieuwe gedachten en sporen brengt! In het zoeken naar doorgaande mogelijkheden om mensen ook nu aan het werk te krijgen, wordt men heel innovatief. Dat leidt tot successen zoals de eerste plaatsing onder deze omstandigheden dankzij videobellen.

Telewerken

Had het coronavirus geen roet in het eten gegooid, dan had het gesprek in sollicitatiesetting ‘gewoon op het werk’ plaatsgehad. In dit geval was de klik die over en weer werd gevoeld belangrijker dan dat de kandidaat in dit stadium ook nog de werkvloer te zien kreeg: ‘Per slot van rekening ga je bij een regulier sollicitatiegesprek ook direct naar een kamertje waar je met elkaar gaat zitten praten en niet meteen de werkvloer op.’

Natuurlijk had de toekomstige werkgever voor het gesprek de CV’s van de kandidaten bekeken. Het videogesprek is een kennismaking. Dan moet blijken of er een klik is en dus een match volgt met begeleiding naar werk. En het zou weleens kunnen zijn dat dat werk, waaronder het maken van verslagen van overleggen, voorlopig ook via Skype gaat plaatsvinden!

Creatiever

Inmiddels is ook een tweede baan via deze weg ingevuld. ‘We worden er wel creatiever van’, zegt het Banenafspraakteam bij de Haagse politie. ‘In deze tijden ga je wel zoeken naar andere mogelijkheden. Bovendien: het is 2020. Dan wordt het toch ook tijd om te kijken naar een andere inrichting van het werk? Bijvoorbeeld door meer telewerken?’

Maar wat als het virus straks bedwongen is? Intake- en kennismakingsgesprekken gaan absoluut op deze manier door. Dat werkt echt veel efficiënter. Datzelfde geldt voor speeddate-achtige sollicitatierondes waarin de eerste indruk een rol speelt.

De Haagse ervaring met videosolliciteren bij de uitvoering van de Banenafspraak kwam vlak na het gesprek uiteraard ook aan de orde tijdens het landelijke overleg van coördinatoren uit alle politieregio’s. ‘Als je dan hoort dat de Banenafspraak toch een beetje stilligt omdat het coronavirus rondgaat, denk je toch: hoezo dan?’ Die vergadering vond trouwens ook virtueel plaats.

tekst: Klaas Salverda