Keolis: ‘Iedereen telt mee’

Keolis Nederland verzorgt openbaar vervoer in de regio’s IJssel-Vecht, Twente, de provincie Utrecht, Almere en op de treintrajecten Zwolle-Kampen, Zwolle-Enschede en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal.

De regionale vervoerder is ruim een maand geleden geklommen naar trede 2 van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Deze ladder is een keurmerk van TNO, waarin een organisatie laat zien wat zij doet voor mensen die moeite hebben om werk te vinden. Bijvoorbeeld door mensen aan te nemen met een beperking of mensen die nu een uitkering krijgen.
De banenafspraak krijgt er concreet gestalte want opdrachtgevers maken afspraken met Keolis om bij de werving specifiek aandacht te hebben voor mensen met een arbeidsbeperking. Om te werven onder de verschillende doelgroepen zijn er contacten met de Werkgeversservicepunten in de verschillende regio’s waar de bussen en treinen van Keolis Nederland rijden. Dáár komen vraag en aanbod bij elkaar.
Iedereen telt mee
De eerdergenoemde trede 2 is het een-na-hoogste niveau op de PSO-ladder. Het betekent dat Keolis beter presteert dan 75% van de bedrijven die ongeveer even groot zijn. Yvonne van Wilpe, HR-manager bij Keolis, zei bij het verkrijgen van het keurmerk: ‘In al onze regio’s werken we vanuit het motto: Iedereen telt mee. We creëren bewust meer banen voor bestaande functies, maar ook nieuwe functies voor mensen die moeite hebben om een baan te vinden. Zoals een project waarin we statushouders opleiden tot buschauffeur en medewerkers opleiden in de clean teams. Daarnaast bieden we stageplaatsen aan en kopen we bewust in bij andere PSO-gecertificeerde organisaties.’
Aanbesteding concessie
Op hun beurt verplichten opdrachtgevers vervoerders bij een aanbesteding van een concessie om ‘kwetsbare’ mensen met een afstand tot de arbeidmarkt te betrekken bij de uitvoering van de vervoersopdracht. In welke mate bepaalt de betreffende opdrachtgever en is daarom per concessie verschillend. Provincies en gemeenten leggen targets op in de concessiecontracten. Deze targets zijn de norm voor de werving per jaar. Het leidde er zelfs toe dat ze in één regio ruim boven de norm uitkomen, dat wil zeggen dat Keolis meer kwetsbare groepen de mogelijkheid tot een baan biedt dan de vastgestelde norm.
Hoe gaan ze te werk?
Op het moment dat er vacatures zijn binnen Keolis, worden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt actief benaderd. Dat gebeurt in samenwerking met de Werkgeverservicepunten. Daarbij probeert Keolis zich zo flexibel mogelijk op te stellen, ontwikkelingsmogelijkheden te bieden en belemmeringen weg te nemen. Zo komt een duurzaam uitzicht op een vaste baan een stuk dichterbij.


