ROC Midden Nederland:
Apart geld leidt tot enorme stijging banen

ROC Midden Nederland koos ervoor apart geld vrij te maken voor het nakomen en uitvoeren van de banenafspraak. Het aantal banen steeg in korte tijd gigantisch.
Het ROC verzorgt onderwijs voor ongeveer 18.000 studenten in Amersfoort, Nieuwegein en Utrecht. Daarbij gaat het om middelbaar beroepsonderwijs (mbo), voortgezet algemeen volwassenonderwijs (vavo) en bedrijfsopleidingen.
Inclusieve school
Jennifer van Asch is aangesteld als projectleider participatiebanen. Ze vertelt allereerst dat ROC Midden Nederland met alle locaties een inclusieve school wil zijn. Dat wil het ook uitstralen in zijn personeelsbestand. Wat betekent dat mensen met een arbeidsbeperking er ‘gewoon kunnen meedoen’.
Op een gegeven moment lag wel de vraag op tafel of het ROC hiervoor een goedbedoelde inspanning levert of dat zij de geest en letter van de Quotumwet volgt. Het College van Bestuur besloot er helemaal voor te gaan. De berekening uit de quotumcalculator navolgend betekent dat de realisatie van 42 fte voor mensen met een arbeidsbeperking.
Bovenop formatie
Bij de keuze werd nóg een besluit genomen, namelijk om het nakomen van de banenafspraak vanuit een apart budget te doen dat bovenop het vaste formatiebudget komt. De kosten van de extra arbeidskrachten drukken dus niet op het autonome budget van afdelingen en colleges. ‘We kwamen en komen eigenlijk cadeaus aanbieden’, vertelt projectleider Van Asch. Dat is een enorme stimulans geweest om in heel korte tijd resultaat te boeken, zo blijkt.
Van Asch trok heel de organisatie door met de aantrekkelijke mededeling dat er een pot met geld beschikbaar is en dat zij – met de nodige ervaring – de werving en selectie doet: ‘Eigenlijk hoeven de afdelingen alleen nog maar aan te geven waarvoor ze iemand nodig hebben. Natuurlijk zijn zij betrokken bij de gesprekken en de aanstelling. Maar daarna regelen wij voor hen de contracten en de uitvoering, de proefplaatsing en alle administratie daar omheen.’
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn…
Van Asch: ‘Iedereen beseft natuurlijk wel dat de begeleiding soms intensief kan zijn. Maar het aanbod leverde onmiddellijk een enorme vraag op. Zo zijn er ict-medewerkers aangetrokken, verzuimbegeleiders, administratief personeel, facilitair uiteraard, klassenassistenten. Medewerkers met de meest uiteenlopende beperkingen die hier echter zo gewoon mogelijk aan het werk zijn.’
Beperkt corona-effect
Afgelopen jaar is uiteraard zoveel mogelijk contact onderhouden om de gevolgen van corona in de praktijk te ondervangen en te vragen hoe het met mensen persoonlijk gaat. Een aantal medewerkers werkt tot de op dag van vandaag thuis, maar er is ook een aantal weer naar school gekomen zodra dat kon.
Van Asch constateert verheugd dat er niemand ‘door de achterdeur’ is uitgevallen voor werk. ‘Daarbij hadden we ook begrip voor afdelingsmanagers die in de eerste coronagolf een compleet nieuwe onderwijsvorm moesten opzetten. Maar toen het afstandsonderwijs na de zomervakantie eenmaal liep, kwam er ook weer ruimte om te kijken naar vacatures. Zo gingen we door zoals we ook al voor de virusuitbraak deden.’
Actuele stand
De meest actuele stand: ROC Midden Nederland heeft al op 35 fte ingevuld. Op korte termijn gaan er nog eens 5 mensen beginnen, zij het zoals gebruikelijk voorlopig in een proefplaatsing. Op 1 mei hoopt de onderwijsinstelling de grens van 40 te overschrijden. Nog maar 2 te gaan!
Natuurlijk valt te discussiëren over de keuze die is gemaakt om budget boven de formatie vrij te spelen. Projectleider Van Asch hoort ook wel van collega’s elders dat het zo lekker makkelijk te organiseren is. Bovendien houdt het na drie jaar op want het zijn drie contracten van een jaar. Daarna moet diegene of elders solliciteren of bij een vacature in de reguliere formatie zijn opgenomen.
‘Het is een keuze en ons ROC Midden Nederland doet het zo’, besluit Van Asch. Ze weet dat de school er ook getalsmatig aan wil werken om mensen met een arbeidsbeperking langer voor de organisatie te behouden. ‘Tijdens de laatste periode kijken we naar de mogelijkheden intern. Zijn die er niet dan kijken we samen met de kandidaat buiten het ROC. Dan probeer ik ook buiten de organisatie mijn netwerk in te zetten en kandidaten elders voor te stellen.’
Het is juist de ervaring die mensen in elk geval aantrekkelijker maakt op de arbeidsmarkt. Om het even of ze een beperking hebben of niet.
Tekst: Klaas Salverda


