Hans Schuurman: teammanager, Belastingdienst, Shared Service Organisatie Switch: ‘Sinds corona vraag ik me af of doorstromen wel altijd zou moeten’
Voor corona stond doorstromen voorop voor de medewerkers die via de Banenafspraak bij de Belastingdienst werken. Door corona is er minder doorstroom en ligt er veel focus op ondersteuning op afstand.
‘Ik merk nu dat het voor verschillende van mijn mensen goed werkt om in een vast team te werken waarin ze zich thuis voelen en er minder focus is op resultaatgerichtheid’, vertelt Hans Schuurman. Hij is manager teams Zwolle en Emmen van de Shared Service Organisatie Switch (Belastingdienst).
Vanaf december 2019 heeft Switch in Zwolle 36 arbeidsparticipanten aangenomen. Van de regiocoördinator van het UWV in Zwolle kreeg Schuurman kansrijke cv’s toegestuurd. “Het is mijn taak om in te schatten of deze mensen de competenties bezitten om door te kunnen stromen naar een functie binnen onze dienst. In verband met de toenemende automatisering, hebben we bij de Belastingdienst eigenlijk alleen nog maar mensen nodig met een opleidingsniveau van mbo 3 of hoger.”
Diploma
Of de arbeidsparticipanten over een diploma beschikken, vindt Schuurman eigenlijk van secundair belang. “Want ook zonder papiertje kunnen ze pienter genoeg zijn.” Soms verwacht hij dat er na zes maanden geen perspectief is, bijvoorbeeld omdat de arbeidsparticipant niet mee kan met de ontwikkeling van het werk als gevolg van doorgaande automatisering. “Dan neem ik de persoon toch voor een half jaar aan. Zij krijgen dan bij ons de kans om werkritme op te doen en kunnen op hun cv zetten dat zij hier hebben gewerkt.”
Extra voorzieningen waren nauwelijks nodig voor medewerkers uit de doelgroep Banenafspraak: een paar headsets en een aangepaste muis. “Het scheelde bovendien dat we een verdieping hebben waar geen kantoortuin is met flexplekken. Hier had iedereen een kamer met twee of drie vaste collega’s, een rustige ruimte waarvan de deur dicht kan.”
Corona
Sinds de uitbraak van corona is alles anders. Vanaf maart is thuiswerken de norm. “Dat is helaas niet makkelijk voor mijn medewerkers, zeker niet voor degenen met een stoornis in het autismespectrum. Die krijgen te veel prikkels thuis om daar goed te kunnen werken. Bovendien had niet iedereen thuis een goede werkplek of een internetaansluiting.” Prioriteit was dus te zorgen dat medewerkers hun bureaustoel en documentenhouder konden ophalen of thuisbezorgd kregen, en te zorgen voor mobiele telefoons. “We werkten gelukkig al allemaal met een eigen laptop.”
Daarnaast heeft Schuurman, vooral in de eerste periode toen de scholen dicht waren, erg veel ruimte gegeven aan mensen die hun uren niet konden maken. Zo konden mensen met kinderen op de dagen werken dat de kinderen naar de kinderopvang gingen. “Drie medewerkers werken op kantoor. Verder hebben we een telefoonring opgezet. ’s Ochtends bellen we elkaar in vaste volgorde met de vraag: Zit je ook klaar om aan de slag te gaan? Periodieke personeelsgesprekken voer ik tijdens een wandeling bij de betreffende medewerker in de buurt. Zo kunnen we elkaar weer even zien en makkelijker een gesprek voeren. Ik merk dat dit erg wordt gewaardeerd.”
Doorstroommogelijkheden
Voor de corona-uitbraak vlogen verschillende medewerkers in volle vaart door alsof ze al jaren werken. Steeds vaker kreeg Schuurman van collega-managers dan ook de vraag: ‘zeg, ik heb nog een vacature, heb jij daar nog iemand voor?’ Maar dit is een bijzondere periode om in een nieuw team aan de slag te gaan. “De doorstroom gaat nu ook even minder snel. Er is ook minder werk. Aan collega-managers die wel te maken hebben met pieken bied ik aan werk over te nemen. Zo kunnen wij hen op afstand ondersteunen.”
Sinds corona vraagt Schuurman zich regelmatig af of doorstromen in alle gevallen goed is. “Ik merk nu dat het voor verschillende van mijn mensen goed werkt om in een vast team te werken waarin ze zich thuis voelen en er minder focus is op resultaatgerichtheid. Er is wat dat betreft ook wel wat voor te zeggen het zo te houden als de coronacrisis voorbij is.”



