Praktijkschool Breda, met Jaap Oomen als directeur, wil zijn leerlingen zo kansrijk mogelijk het werkende leven in laten gaan. “We leren deze jongeren vaardigheden hun cv te verrijken en daarmee hun arbeidsmarktwaarde te verhogen.”
Oriënteren
De Praktijkschool is een school voor jongeren met een cognitieve beperking. Zij leren door middel van doen: “We begeleiden de jongeren intensief, met veel aandacht voor sociale en praktische vaardigheden. In kleine stapjes werken ze aan het verhogen van de zelfredzaamheid. De school heeft voor iedere leerling een arbeidstoeleidingstraject. In het eerste leerjaar oriënteren ze zich op de vier sectoren: Zorg & Welzijn, Groen, Techniek en Dienstverlening. Op het einde van dat jaar solliciteren de leerlingen in een sector waarin zij zich in leerjaar 2 en 3 gaan verdiepen.

Levensecht
Jaap vertelt: “In leerjaar 4 volgt een interne stage van zestien uur en gaan ze verder met het opdoen van stagevaardigheden in ons leerwerkbedrijf. Daarnaast kent de school verschillende levensechte projecten waar de leerlingen van leerjaar 2, 3 en 4 aan meedoen: het opknappen van oude meubels en fietsen, schoonmaken in een zorginstelling, ontvangen van gasten in het schoolrestaurant, meedraaien in de interne kringloopwinkel en het verzorgen van catering voor gasten binnen de school”. Stagerijp is het toverwoord. Jaap knikt: “Op deze manier bereiden de leerlingen zich voor op de externe stages in leerjaar 5 en 6. Daarna zijn de leerlingen klaar om te participeren op de arbeidsmarkt en dan hebben ze veel geleerd én overwonnen”.

 

Lees het hele interview op onze Voorbeeldenpagina.