Raymond Kouwenberg vindt het fijn om mensen te helpen. Dat is de constante in zijn leven. Het was de reden dat hij als student al bijlessen gaf en later een studie- en huiswerkbegeleiding oprichtte voor middelbare scholieren, die moeilijk konden leren en thuis niet de gelegenheid hadden te studeren. “Vaak was net dat laatste duwtje nodig om niet te blijven zitten of van school af te moeten.”
Om mensen te helpen nam hij ook schoonmaakbedrijf Klien – waar hij ooit als student begon – over en biedt hij daar volop werk aan mensen met een arbeidsbeperking. KLIEN uit Breda heeft 78 medewerkers in dienst. Het biedt schoonmaakdiensten aan particulieren, kantoren en VvE’s. De mensen die voor Klien komen werken, hebben vaak een afstand tot de arbeidsmarkt. “Ik ga mensen niet over één kam scheren. Maar als je eerlijk bent, dan heb je het vaak over mensen aan de onderkant van de samenleving. Mensen, die in moeilijke buurten wonen, een moeilijke jeugd hebben gehad en met enige regelmaat ook een lastige thuissituaties hebben.”

Waar hij kan, probeert Kouwenberg te helpen. Enerzijds natuurlijk door als werkgever structuur te bieden, anderzijds door incidenteel problemen op te lossen. Daarnaast probeert hij zijn mensen ook te helpen hun leven op te bouwen. “We werken aan interne opleiding om mensen bewust te maken van hun levensstijl. Schoonmaken is een fysiek beroep, dus is het is van belang dat mensen zichzelf goed verzorgen. Daar willen we ze bij helpen.”

Drie medewerkers van Klien vallen officieel onder de participatiedoelgroep. Een van de glazenwassers kwam binnen via de sociale werkplaats. “Daar was hij al goed opgeleid en bij ons heeft hij zich verder ontwikkeld. Een geweldige kracht. Kantoor- en papierwerk is niet zijn sterke kant. Daar moeten wij dus rekening mee houden, maar dat is goed te doen.” Andere collega’s met andere beperkingen, vragen een ander soort begeleiding. “Onze schoonmaker met ADHD is nogal druk en kan nogal onvoorzichtig uit de hoek komen. Die hebben we gekoppeld aan een collega die er goed mee om kan gaan en de klanten weten ervan. Ook geen probleem.”

De laatste, een medewerker met autisme, werkt op kantoor. “Bij hem hoef ik echt nooit te twijfelen of de cijfers kloppen en wanneer ik ze krijg. Die ontvang ik altijd op het vast afgesproken dag en tijdstip. Dat zijn supercollega’s hoor. En ik ben niet de enige die er zo overdenkt. De andere medewerkers moeten er wel achter staan. Anders lukt het niet.”

Lees het complete interview met Raymond Kouwenberg op onze Voorbeeldenpagina.