Met een cappuccino en een schrijfblok voor ons zaten onze marketingadviseur en ik aan tafel. De vraag “Wat voor creatiefs kunnen we verzinnen om onze mensen op een originele manier onder de aandacht te brengen bij potentiele werkgevers?” stond centraal. Allerlei ideeën vlogen over tafel. Toen we later met de directeur aan tafel zaten, gaf hij aan dat we het misschien breder konden trekken. Een campagne met de drie Friese SW-bedrijven, onze krachten bundelen, om zo de complete Friese markt te benaderen. Wat een mooi idee!

Caparis en NEF zagen dat gelukkig ook zo, en al snel zaten we met de hele groep op een warme, zonnige middag bij marketingbureau GH+O Communicatie in Leeuwarden bij elkaar. We hebben met elkaar gebrainstormd over welke bedrijven we wilden bereiken, wat onze boodschap moest zijn, alle dingen die besproken moeten worden om tot een goede campagne te komen.

Hier kwam een aantal prachtige concepten uit waarvan er één ver boven de andere concepten uitsteeg. “Solliciteer naar Talent” was geboren. Een krachtige ‘omdenk’campagne waarin onze talenten centraal staan en werkgevers naar hen kunnen solliciteren. De talenten van onze medewerkers staan centraal en dat is voor ons enorm belangrijk. Kijken naar wat mensen kúnnen en niet naar wat ze niet kunnen.

15 modellen zijn gevraagd om mee te doen. Ze zijn geïnterviewd en gefotografeerd. Wat is iedereen trots! Ze staan allemaal op het online platform www.solliciteernaartalent.frl. Werkgevers kunnen met slechts één klik op de knop aangeven dat ze meer informatie willen. Waarna er een sollicitatiegesprek geregeld kan worden. Op dit moment zijn er al vijf van de vijftien SW-medewerkers bemiddeld. En dat in slechts een paar weken tijd. Binnenkort komt er weer een nieuwe fotosessie aan, want het is een doorlopend concept.

Een werkgever die solliciteert naar talent en niet andersom is toch best iets wat opvalt! Het is mooi om te zien hoeveel positieve reacties de campagne oplevert. En het allermooiste blijft om te zien hoe enorm trots onze talenten zijn om op deze manier in de spotlights te staan. Een werkgever die meedoet aan onze campagne is in ieder geval verzekerd van een gemotiveerde medewerker!

_________

Jolanda Hofstra

Jolanda Hofstra werkt als afdelingsmanager Detachering & Coaching bij Empatec in Sneek. Samen met twee andere Friese SW-bedrijven heeft Empatec de handen ineen geslagen en een opvallende campagne bedacht. Met als doel: meer medewerkers met een SW-indicatie laten uitstromen naar het reguliere bedrijfsleven.

.