De Kringloper werd 33 jaar geleden opgericht door vrijwilligers als winkel voor tweedehandsgoederen. Tegenwoordig is het een professionele organisatie waar spullen en mensen een tweede kans krijgen. In totaal werken er circa 80 mensen, waarvan meer dan de helft gedetacheerd vanuit het SW-bedrijf of anderszins met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Stichting De Kringloper maakt deel uit van Saver NV, het bedrijf dat voor 4 gemeenten (Bergen op Zoom, Roosendaal, Halderberge en Woensdrecht) en bedrijven de afvalinzameling regelt. De Kringloper is echter wel een op zichzelf staande entiteit en moet zijn eigen broek ophouden, zoals directeur Pascal De Klerk zegt. Hij omschrijft De Kringloper niet als een winkel of een inzamelplek voor tweedehands spullen, maar als: “organisatie die het hergebruik van goederen wil promoten en mensen met een afstand op de arbeidsmarkt wil helpen.”
Dat doet De Kringloper in vijf winkels en door het ontplooien van verschillende activiteiten. “Van de 38 mensen die we vast in dienst hebben, kwamen er 15 bij ons binnen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast zijn er nog 35 mensen bij ons gedetacheerd vanuit de SW-groep. Daarnaast werken er dagelijks nog zo’n 70 kandidaten mee.”
Altijd een geschikte job
Kandidaten komen bij De Kringloper om weer te wennen aan werk. Ze komen terecht in een traject met intensieve begeleiding. “De eerste drie tot zes maanden gebruiken we om samen met het Werkplein te kijken wat mensen kunnen en willen. Vaak kunnen ze veel meer dan ze zelf denken, daarom is deze fase zo belangrijk. Ons interne uitzendbureau KANS (Kringloper Arbeidstoewijzing Nieuwe Stijl) is er speciaal op ingericht om – samen met de kandidaten – een plek in de organisatie te vinden waar ze als persoon en qua werk goed passen.
Lees het hele interview met directeur Pascal De Klerk op onze Voorbeeldenpagina.