“Als je zelf de prijs bepaalt, bepaal je dus ook zelf je waarde”. Dit is een uitspraak van een van de deelnemers met een beperking aan onze training Productpresentatie en Ondernemerschap. Zo ontzettend raak!
Dat is precies wat we met deze training willen bereiken: mensen hun eigen waarde laten inzien en uitdragen. Veel dagbestedingsateliers maken prachtige (toegepaste) kunstproducten. Deze goed in de markt zetten, vraagt alleen om een breder verkoopkanaal dan zij hebben. Daarom bouwt Special Arts aan een platform, waarin verschillende ateliers hun producten kunnen aanbieden. De producten en de presentatie ervan moet allemaal hetzelfde professionele niveau hebben. Vandaar een training die leert hoe je producten kunt selecteren, presenteren en prijzen.
Jouw werk, jouw waarde
Het gaat hierbij vooral om het trainen van de makers zelf. Het zijn hun producten. Zij moeten kunnen bepalen hoe die gepresenteerd en geprijsd worden. De training leert hen in twee dagen: productselectie, prijsbepaling, omschrijving en fotografie van hun eigen kunstproducten. Veel begeleiders gaven aan dat ze niet van tevoren hadden bedacht dat hun deelnemers dit in zich hebben. Natuurlijk gaat het niet iedereen even gemakkelijk af, maar door te werken in tweetallen die elkaar versterken, komt er altijd een resultaat.
Unieke eigenheid
De training en uiteindelijk het platform bevorderen de emancipatie van de doelgroep. Daarnaast is het een prachtig instrument voor makers en kunstenaars om hun eigen stem te laten horen. Het eindresultaat heeft veel meer eigenheid dan je doorgaans in webshops tegenkomt. Wat in standaardtekst een ‘dienblad, hout, vierkant, 30 bij 30 centimeter’ zou zijn, is nu: ‘Krachtig, maar schattig dienblad. (…) Op sombere dagen ook functioneel als schilderij’.
Verbinding met de maatschappij
Special Arts zet zich met name in voor mensen die nooit binnen een bedrijf zullen werken. Ook zij verdienen het zich te kunnen ontwikkelen en deel uit te maken van de maatschappij. Dat kunnen we stimuleren door hen te trainen, maar uiteindelijk zijn bedrijven en particulieren buiten het zorgcircuit degenen die de verbinding met die maatschappij vormen. Zij kunnen bijdragen met middelen, kennisoverdracht of het afnemen van bijzondere producten van deze buitengewone makers.
_________
Tine Veldhuizen is directeur van Special Arts, een landelijke stichting, die zich richt op kunst en cultuurparticipatie door mensen met een beperking.