De Banenafspraak kan bij u als werkgever vragen oproepen. Die nemen we natuurlijk graag bij u weg. Immers: hoe minder vragen, hoe minder hoog de drempel om inclusief te ondernemen.

Wekelijks plaatsen we daarom één van de meest gestelde vragen met het juiste antwoord. Deze vraag heeft te maken met de Banenafspraak:
Werkgevers in de marktsector hebben beloofd te zorgen voor 100.000 extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit noemen we de Banenafspraak. Deze afspraak is onderdeel van het Sociaal Akkoord, en vastgelegd in de Participatiewet die sinds 1 januari 2015 geldt. De afspraken zijn gemaakt tussen werkgevers- en werknemersorganisaties en de overheid.

Vragen die we eerder beantwoordden:
#1.a Wie vallen er in de doelgroep?
#1.b Waarom is het een beperkte doelgroep?
#2 Hoe weet ik of iemand in de doelgroep Banenafspraak valt?
#3 Ik heb een vacature, waar vind ik de juiste mensen uit de doelgroep?
#4 Hoe maak ik een functie geschikt voor de doelgroep?
#5 Wat is een extra baan volgens de banenafspraak?
#6 Kan iemand ook uit de doelgroep vallen?
#7 Ik heb iemand aangenomen, waar moet ik nu op letten om te zorgen dat het slaagt?
#8 Welke subsidie kan ik krijgen?
#9 Hoe werkt de loonkostensubsidie/loondispensatie en vervalt die na bepaalde tijd?
#10 Hoe werkt een no-risk polis?
#11 Kan ik jobcoaching ook zelf regelen?
#12 Hoe werkt de Praktijkroute?
#13 Hoe werkt de t+2 regel?
#14 Wat levert inclusief ondernemen op?
#15 Telt detachering mee voor de banenafspraak?
#16 Welke aantallen moeten in 2017 behaald worden?
#17 Kan ik ook iemand op proef krijgen?
#18 Hoe zorg ik voor draagvlak in mijn organisatie?
#19 Wat is de mobiliteitsbonus?
#20 Kan er iemand bij mij langskomen voor uitleg?
#21 Welke aanpassingen op de werkplek kan ik doen?
#22 Gaat de Banenafspraak alleen over Wajongers?
#23 Hoe werkt Loonwaardemeting?
#24 Wat heb ik, als werkgever, te maken met beschut werk?
#25 Wat is Social Return on Investment (SROI)?
#26 Hoe kom ik in contact met plaatsende organisaties?
#27 Wat betekent inbesteden?
#28 Is er ook invloed op de werksfeer?
#29 Wat is de stand van zaken?
#30 Hoe zit het met de administratieve belasting bij het aannemen van een werknemer met een arbeidsbeperking?
#31 Mag iemand die al eerder bij me gewerkt heeft meetellen voor de afspraak?
#32 Hoe zit het nu precies met de quotum van de overheid?
#33 Vallen mensen met een WIA-uitkering onder de doelgroep Banenafspraak?
#34 Tellen werkzaamheden die ik uitbesteed aan de SW-bedrijven mee voor de Banenafspraak?
#35 Ik loop bij de realisering van banen tegen hindernissen aan, bij wie kan ik terecht?
#36 Geldt de Wet Werk en Zekerheid ook voor mensen in de doelgroep? 

Vragen die nog aan bod komen:
#38 Ik ben benieuwd hoe andere ondernemers dit doen, waar vind ik die?

Antwoord:

Een jobcoach start altijd met het inwerken van de nieuwe medewerker in het bedrijf. Daardoor ontstaat vaak de indruk dat de jobcoach er alleen is voor de medewerker. Maar de jobcoach is er ook om directie, leidinggevenden en collega’s te begeleiden. Dat merkte bijvoorbeeld Probroed en Sloot bij de eerste, niet succesvolle, plaatsing.

People Manager HRM Karin van den Berg: “Wat daarbij misging, is dat wij geen afstemming hadden met de gedetacheerde medewerker en de instantie die hem begeleidde. Terwijl het juist heel belangrijk is om constant met de medewerker en de begeleiding af te stemmen wat je kunt bieden en wat de mogelijkheden zijn, maar ook wat de uitdagingen zijn en waar je tegenaan loopt.”

Onbegrip voorkomen
Elanda de Wit, Manager Inclusieve Arbeidsmarkt| Restart: “Jobcoaching gaat niet alleen om het coachen van de werknemer en het aanleren van werkzaamheden en werknemersvaardigheden. Het gaat ook over het coachen van werkgevers en collega’s, onder meer hoe ze met iemand om kunnen gaan. Zo ken ik een voorbeeld van een autistische jongeman die voor de uitvoering van zijn werkzaamheden een schema had. In de inwerkperiode kwam een collega klagen dat hij in de kantine zat terwijl het nog maar net half negen was geweest. Wat bleek, op zijn schema stonden tijden bij benadering. Dus half 9 vaatwasser leeghalen en kwart voor 9 oud papier uit de keuken naar de container  beneden brengen. Toen hij eerder klaar was met de vaatwasser ging hij zitten wachten tot het kwart voor negen was. Vandaar dat zijn collega dacht dat hij ‘niks zat te doen’, maar eigenlijk deed hij precies wat op het schema stond. Als jobcoach heb je dan de taak om beide partijen uit te leggen wat de bedoeling is.”
Heb je als werkgever of collega dus vraagtekens bij de opstelling van de nieuwe medewerker en kun je die niet zelf bespreken? Vraag het de jobcoach!

Thuissituatie
De jobcoach kan ook een schakel zijn naar de thuissituatie van de werknemer. Als werkgever wil en mag je niet overal naar vragen, maar het kan wel een rol spelen bij het functioneren. Dat merkt ook Henk Geldof, arbeidsdeskundige bij Patijnenburg bij de begeleiding van medewerkers bij Ter Laak Orchids. “Mijn jobcoaching bestaat vooral uit praktische ondersteuning, zoals op tijd verlof aanvragen. Eens per maand kom ik bij Glenn en zijn leidinggevende om te praten over zijn werk.
Vooroverleg met Glenns moeder per mail speelt daarbij ook een belangrijke rol. Er zijn dingen die Glenn zelf niet zo snel zal zeggen en zij geeft extra informatie. Het thuisfront ziet vaak als eerste signalen dat er iets mis dreigt te gaan, dan kun je dat nog voor zijn.” Lees het hele verhaal: https://www.opnaarde100000.nl/portfolio-items/medewerker-met-autisme-blijft-met-jobcoaching-soepel-aan-het-werk/

Brede ondersteuning
Jobcoaches werken vaak vanuit een werkgeversservicepunt of binnen een privaat bedrijf dat meer dienstverlening op het gebied van inclusief werkgeverschap biedt. Die brede dienstverlening biedt voordelen, zoals Martin Hüning, eigenaar van Partycentrum Catering Pannenkoekenhuys ’t Noorden ondervond: “Doordat de jobcoach van het Werkgeversservicepunt Achterhoek ons bedrijf kent, is het gemakkelijker een match te maken. Kende ik het UWV vroeger als ijzeren toren, tegenwoordig is het Werkgeversservicepunt Achterhoek (van waaruit ook de jobcoaches van het UWV werken) veel toegankelijker en de jobcoaches denken echt met me mee. Dat werkt erg fijn!”
https://www.opnaarde100000.nl/portfolio-items/t-noorden-moet-ook-financiele-plaatje-kloppen/

Tip: Denk ook eens aan het inzetten van eigen medewerkers als jobcoach, na een opleiding. Kijk bijvoorbeeld naar de werkwijze van Ahold.