De Banenafspraak kan bij u als werkgever vragen oproepen. Die nemen we natuurlijk graag bij u weg. Immers: hoe minder vragen, hoe minder hoog de drempel om inclusief te ondernemen.
Wekelijks plaatsen we daarom één van de meest gestelde vragen met het juiste antwoord. Deze vraag heeft te maken met de Banenafspraak:
Werkgevers in de marktsector hebben beloofd te zorgen voor 100.000 extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit noemen we de Banenafspraak. Deze afspraak is onderdeel van het Sociaal Akkoord, en vastgelegd in de Participatiewet die sinds 1 januari 2015 geldt. De afspraken zijn gemaakt tussen werkgevers- en werknemersorganisaties en de overheid.
Meer weten? We hebben ruim 70 vragen beantwoord.
Bekijk het complete overzicht.
Antwoord:
Een sociale onderneming levert net als elke andere onderneming een product of dienst en heeft een verdienmodel. Maar voor sociale ondernemers staat niet het verdienmodel, maar de missie, de zoektocht naar innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen, centraal. Tegelijkertijd kunnen gewone bedrijven natuurlijk ook op een sociale manier ondernemen.
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) van TNO is een meetinstrument en het landelijke keurmerk. De PSO-Prestatieladder meet in welke mate organisaties aantoonbaar werkgelegenheid bieden ten opzichte van het totale personeelsbestand en of dit op een kwalitatief goede wijze gebeurt.
Een PSO keurmerk aanvragen kan via deze link.
Alle soorten organisaties kunnen sociaal ondernemen. Sociale ondernemingen zijn er in alle sectoren van het bedrijfsleven en creëren maatschappelijke waarde voor mens en milieu. Als werkgevers zich voornamelijk richten op het stimuleren van duurzame werkgelegenheid voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt, wordt de term – Inclusief Ondernemen- ook wel gebruikt.
Steeds meer werkgevers kiezen ervoor socialer en inclusiever te gaan ondernemen. Dat doen ze om een aantoonbare bijdrage te leveren aan een maatschappelijk probleem of om te voldoen aan de wensen van opdrachtgevers (social return) en klanten. Uiteindelijk versterkt sociaal ondernemen de concurrentiepositie van een bedrijf. Opdrachtgevers, werknemers, klanten en andere stakeholders vinden het waardevol en zo groeit de gunfactor van sociale organisaties.