De maatschappij is aan het veranderen en helaas wordt niet alles beter. De Participatiewet is een noodzakelijk gevolg van de veranderende maatschappij. Mensen zijn veel egocentrischer en meer met zichzelf bezig dan met anderen. Mobiele telefoons zorgen ervoor dat iedereen alles 24/7 kan volgen over de hele wereld, maar daarentegen geen enkel benul heeft wat er zich in hun directe omgeving afspeelt. Vroeger waren mensen met elkaar in gesprek en konden op deze wijze de lokale uitdagingen trachten op te lossen. Of dit nu iemand was die een afstand tot de arbeidsmarkt had of niet, er werd in ieder geval met elkaar gesproken én een oplossing gevonden.

Geen problemen, maar uitdagingen

Ik heb het specifiek over uitdagingen en niet over problemen, want bijvoorbeeld mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen nog steeds een zéér actieve bijdrage leveren binnen de maatschappij. Helaas zijn de ‘uitdagingen’ voor ondernemers nog steeds groot om deze potentiële medewerkers op volle kracht werk te kunnen bieden. Dit komt omdat er te veel conflicterende agenda’s een rol spelen in het gehele proces. Vele sociale werkvoorzieningen, overheidsinstanties en zelfs arbeidsmarktregio’s zijn voornamelijk bezig met hun eigen belangen en resultaten, terwijl er in feite maar één doel is: het creëren van banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt!

Banen of werk?

De vraag is dan ook of iedere ondernemer wel gedwongen moet worden om banen te creëren voor de doelgroep? Werk is wat er nodig is en of dit ergens anders gebracht wordt of dat het binnen een bedrijf plaatsvindt zou in de basis niet uit mogen maken. Het gaat erom dat we deze doelgroep niet vergeten en een zinvol bestaan geven. Wij hebben als bedrijf ervoor gekozen om assemblage-, verpakkings- en productiewerk onder te brengen in een speciale onderneming (Voor Elkaar BV), waar ongeveer 120 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werkzaam zijn. Niet alleen voor ons maar ook voor derden!

Laten we als maatschappij nu eens gezamenlijk focussen op wat écht belangrijk is en het zou toch té mooi voor woorden zijn als we dit met z’n allen ‘Voor Elkaar’ krijgen!

 

Patrick Schneider

CEO Dutch Creative Brands Group