“Wij zijn betrokken bij Amsterdam, we zijn overal. We willen en kunnen een sociaal werkgever zijn.” Zo begint adviseur HR Ontwikkeling Miriam Waalewijn haar verhaal over inclusief werkgeven bij GVB. “We richten ons op gastvrij werken om een zo goed mogelijke stadsvervoerder te zijn. En dat ook op een sociale manier.”
Het vervoersbedrijf van Amsterdam is verantwoordelijk voor de bus, tram, metro en pont in Amsterdam. Het bedrijf verzorgt ook de techniek en het onderhoud van het spoor en de voertuigen waarmee zij reizend Amsterdam naar hun eindbestemming brengen. Het grootste deel van de vierduizend werknemers werkt als rijdend personeel. Miriam geeft aan dat in deze groep een brede blik op inclusief werkgeven nodig is: “Het rijdend personeel moet flexibel en mobiel zijn. Dit zijn geen banen die je passend kunt maken voor alle mensen uit de doelgroep van de Banenafspraak. Bij sommige Wajongers past dit, maar vaak kijken wij voor deze doelgroep naar andere banen binnen GVB. Ook werknemers die geen rijdende baan meer kunnen hebben, door bijvoorbeeld een trauma of een versleten rug, proberen wij duurzaam op andere functies in de organisatie te plaatsen.”