De Banenafspraak kan bij u als werkgever vragen oproepen. Die nemen we natuurlijk graag bij u weg. Immers: hoe minder vragen, hoe minder hoog de drempel om inclusief te ondernemen.
Wekelijks plaatsen we daarom één van de meest gestelde vragen met het juiste antwoord. Deze vraag heeft te maken met de Banenafspraak:
Werkgevers in de marktsector hebben beloofd te zorgen voor 100.000 extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit noemen we de Banenafspraak. Deze afspraak is onderdeel van het Sociaal Akkoord, en vastgelegd in de Participatiewet die sinds 1 januari 2015 geldt. De afspraken zijn gemaakt tussen werkgevers- en werknemersorganisaties en de overheid.
Vragen die we eerder beantwoordden:
#1.a Wie vallen er in de doelgroep?
#1.b Waarom is het een beperkte doelgroep?
#2 Hoe weet ik of iemand in de doelgroep Banenafspraak valt?
#3 Ik heb een vacature, waar vind ik de juiste mensen uit de doelgroep?
#4 Hoe maak ik een functie geschikt voor de doelgroep?
#5 Wat is een extra baan volgens de banenafspraak?
#6 Kan iemand ook uit de doelgroep vallen?
#7 Ik heb iemand aangenomen, waar moet ik nu op letten om te zorgen dat het slaagt?
#8 Welke subsidie kan ik krijgen?
#9 Hoe werkt de loonkostensubsidie/loondispensatie en vervalt die na bepaalde tijd?
#10 Hoe werkt een no-risk polis?
#11 Kan ik jobcoaching ook zelf regelen?
#12 Hoe werkt de Praktijkroute?
#13 Hoe werkt de t+2 regel?
#14 Wat levert inclusief ondernemen op?
#15 Telt detachering mee voor de banenafspraak?
#16 Welke aantallen moeten in 2017 behaald worden?
#17 Kan ik ook iemand op proef krijgen?
#18 Hoe zorg ik voor draagvlak in mijn organisatie?
#19 Wat is de mobiliteitsbonus?
#20 Kan er iemand bij mij langskomen voor uitleg?
#21 Welke aanpassingen op de werkplek kan ik doen?
#22 Gaat de Banenafspraak alleen over Wajongers?
#23 Hoe werkt Loonwaardemeting?
#24 Wat heb ik, als werkgever, te maken met beschut werk?
Vragen die nog aan bod komen:
#26 Wat betekent inbesteden?
Social return (ook wel social return on investment of SROI) is een aanpak om meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Inkopers van overheden kunnen, bij het verstrekken van inkoopopdrachten, de opdrachtnemer (de werkgever) stimuleren of verplichten om kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt te betrekken bij de uitvoering van de opdracht.
De eis van social return is dus een instrument voor gemeenten, maar ook andere overheidsinstellingen, om sociale doelstellingen te realiseren bij hun aanbestedingen/inkoop.
In de praktijk
Werkgevers die zich inschrijven voor een aanbestedingsopdracht van een overheid, verplichten zich om voor een bepaald percentage van de aanneemsom (vaak 5 procent) mensen in te zetten uit de onderkant van de arbeidsmarkt. De rijksoverheid, maar ook steeds meer decentrale overheden, hebben in hun inkoopbeleid eisen m.b.t. social return vastgelegd.
Met elkaar afstemmen
Er moet echter niet alleen naar de getallen gekeken worden om social return effectief te laten zijn. In afstemming met werkgevers kunnen op regionaal niveau nadere accenten worden gelegd voor de precieze doelgroepen en kan ingespeeld worden op de specifieke arbeidsmarktmogelijkheden. Dat kan zowel per sector als per branche worden ingevuld. Hiermee kan tevens verdringen van bestaand werk worden vermeden.
Proeftuinen
Het onderscheid tussen tussen markt- en overheidswerkgevers m.b.t. de banenafspraak wordt opgeheven. Staatssecretaris Van Ark gaat er vanuit dat er daardoor meer banen voor de doelgroep worden gecreëerd bij aanbestedingen. Uit onderzoek blijkt dat zowel overheden als leveranciers zich gemotiveerd tonen werk te creëren voor arbeidsbeperkten. Het via inkoop te realiseren potentieel is in de praktijk echter nog maar beperkt aangeboord. Binnen verschillende ‘proeftuinen’ zijn overheden aan het experimenteren met SROI en de Banenafspraak.
Pianoo – het Expertisecentrum Aanbesteden van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat- onderzocht SROI en de banenafspraak en kwam tot de conclusie dat partnerschap het sleutelelement is om overheid en markt – in samenwerking – meer banen te laten creëren.
Partnerschap tussen opdrachtgever en opdrachtgever is effectiever dan eenzijdig opgelegde social return-afspraken. Daarvoor is nodig: onderling vertrouwen, transparantie en overeenkomstige doelstellingen en belangen. Daarnaast blijken afspraken over aantallen niet altijd te werken.