Steeds meer bedrijven bezinnen zich op hun rol in de samenleving, op de vraag hoe zij naast financiële ook maatschappelijke waarde kunnen creëren. Want de 20ste-eeuwse focus – alles voor de aandeelhouders – werkt simpelweg niet meer.
Als je als ondernemer in deze tijd succesvol wilt zijn, moet je niet alleen opvattingen hebben over ‘de samenleving’, maar word je geacht daar vervolgens ook naar te handelen. Bijvoorbeeld door circulair te produceren of door stelselmatig extra banen te creëren voor mensen met een arbeidsbeperking.

Ik geloof van harte in het belang van die maatschappelijke rol van bedrijven. Mensen goed opleiden en weerbaar maken, streven naar diversiteit op de werkvloer en kansen bieden aan mensen met een arbeidshandicap: concrete zaken, waarmee ondernemers aan de slag kunnen en die veel impact hebben.

Aan de slag

In 2014 beloofden we de toenmalige minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Lodewijk Asscher, dat we samen met zoveel mogelijk werkgevers ons stinkende best zouden doen om in twee jaar tijd (de eerste twee jaar van de Participatiewet) 7.500 banen voor mensen met een beperking te creëren.

Samen met De Normaalste Zaak en met steun van VNO-NCW/MKB zijn we aan de slag gegaan. We hebben voorloperbedrijven gevraagd hun inspirerende verhalen te vertellen, we zijn samen mét werkgevers ondersteuning vóór werkgevers gaan ontwikkelen, we hebben onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor een sluitende business case, hebben onderzocht welke knelpunten er zijn en hoe we die kunnen helpen oplossen. Door de inspanning van velen werd het mogelijk om zelfs iets meer dan het beloofde aantal banen tijdig op het Ministerie van SZW ‘af te leveren’. Een mooi begin op weg naar de inclusieve arbeidsmarkt.

Toegevoegde waarde

Ook afgelopen jaar deden we onderzoek, ditmaal naar de toegevoegde waarde van inclusief werkgeven. Dat onderzoek heeft bijna dertig – harde en zachte – argumenten opgeleverd, waarom werkgevers ook ruimte zouden moeten willen bieden aan mensen met een beperking.

Natuurlijk is winst maken van levensbelang voor elke onderneming. Maar geldelijk gewin alleen is niet voldoende om op den duur te kunnen overleven. Echter, wie het lukt om als ondernemer de economische en sociale kant te combineren, heeft een mooi bedrijf. Met toekomst.

Ik ben ervan overtuigd: sociaal ondernemen is de nieuwe license to operate. Welkom in de 21ste eeuw!

 

Harry van de Kraats

Algemeen Directeur AWVN
Directeur sociale zaken VNO-NCW/MKB NL