Een fijne plek om naar binnen te lopen en het gesprek aan te gaan over werk, scholing en ontwikkeling. Dat is waar het nieuwe Werkcentrum voor staat. Een kijkje achter de schermen van het zojuist geopende Werkcentrum Regio Amersfoort.
Het is een samenwerking in één gebouw tussen UWV, gemeenten en andere partijen die actief zijn op de arbeidsmarkt. In dit geval: in het Werkcentrum Regio Amersfoort werken UWV en de gemeenten Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Nijkerk, Baarn, Bunschoten en Soest samen met vakbonden, VNO NCW en onderwijsinstellingen zoals MBO Amersfoort en ROC Midden-Nederland. Het WerkgeversServicepunt (WSP), het Leerwerkloket en het Jongerenloket regio Amersfoort maken ook deel uit van het Werkcentrum. Met elkaar bieden zij vanuit dit ene ‘loket’ fysiek en digitaal hulp aan alle inwoners van arbeidsmarktregio Amersfoort op het gebied van werk, scholing en ontwikkeling.
‘Achter dat ene loket zit alle dienstverlening’, vertelt Cindy Nomes, die vanuit de gemeente is aangesteld als coördinator. Eenmaal binnen kun je in gesprek met een gids: een professional vanuit de gemeente of UWV die gepokt en gemazeld is in het voeren van gesprekken met werkzoekenden en het toeleiden naar werk.
Banenafspraak
Hoe zij – bijvoorbeeld – omgaan met mensen met een arbeidsbeperking die in het doelgroepregister voor de Banenafspraak staan? Nomes: ‘Voor hen staat er net als voor iedereen een gids klaar met wie ze kunnen praten. Dat kan nu heel laagdrempelig. Bijvoorbeeld door samen langs de themawanden te wandelen en zo met elkaar na te gaan welke talenten diegene wil aanboren. Het gaat niet meer om het nalopen van functieprofielen waar je wel of niet aan voldoet, maar om de vraag wat de kandidaat zelf wil en kan.’
Als daarvoor op de werkplek extra voorzieningen nodig zijn, zorgt de gids voor een warme overdracht naar de juiste professional. Ook voor mensen met een psychische kwetsbaarheid is de nodige expertise in huis. De gidsen zijn meestal ook werkzaam als trajectbegeleiders en werkadviseurs bij de gemeente of UWV. Het omgaan met welke vraag dan ook is voor hun letterlijk dagelijks werk.
Nomes ziet wat dat betreft geen groot verschil met de matching van reguliere kandidaten naar werkgevers: ‘Voor praktisch elke werkzoekende geldt dat we zo laagdrempelig als mogelijk insteken op welke manier we iemand verder kunnen helpen. Zodat je iedereen op de juiste plek krijgt.’
Werkgevers
Voor werkgevers maakt het ook niet uit of ze meteen naar het Werkgeversservicepunt (WSP) of eerst naar het Werkcentrum gaan. Het WSP is rechtstreekser maar bij het Werkcentrum kun je zo even naar binnen lopen. Nomes: ‘Heb je een vacature, dan kom je in contact met het WSP en krijg je een eigen accountmanager.’
Overigens sprak heldere routing en duidelijk samenwerken al voor zich. Die wordt hier dus echt niet nu uitgevonden. Wat voegt een Werkcentrum toe aan het bestaande aanbod met onder andere het WSP waarvan de dienstverlening, althans in de regio Amersfoort, toch al als uitstekend wordt beoordeeld door werkgevers? Nomes: ‘De toevoeging zit hierin dat we nog breder werkgevers en werkzoekenden proberen te bereiken. Neem alleen al het onbenut arbeidspotentieel onder niet-uitkeringsgerechtigde werklozen die werk zoeken.’
De gemene deler
De regionale Werkcentra die nu door het hele land worden gerealiseerd was een wens van het kabinet. Regio Amersfoort heeft wel pilotvestigingen bezocht. Van bestuurlijke hobbels was nauwelijks sprake. Enthousiasme en de drive om mensen van dienst te kunnen zijn was al de gemene deler.
Werkcentrum Amersfoort heeft met name gekeken naar de inrichting: ‘Hoe creëer je themawanden die bezoekers inspireren, hoe richt je zo’n centrum zo klantvriendelijk mogelijk in?’ Met daarachter de vraag: ‘Hoe kunnen we iedereen die wil participeren en de stap naar werk willen maken, verder helpen?’
Een maand na de opening zit de loop er al aardig in. Er worden rondleidingen gehouden en er komt ook een flink aantal mensen spontaan een kijkje nemen. De ontmoetingen leidden tot gesprekken en de eerste matches zijn binnen.
Kabinet over dienstverlening op de arbeidsmarkt
Het kabinet wil de dienstverlening op de arbeidsmarkt grondig verbeteren. De ambitie is om in alle 35 arbeidsmarktregio’s minimaal één loket in te richten, zodat werkgevers, werkenden en werkzoekenden weten waar ze kunnen aankloppen met vragen over werk. Overheidsinstanties, sociale partners, uitvoeringsorganisaties en bedrijven moeten samen voor zorgen dat werknemers en werkgevers die zich melden ook daadwerkelijk geholpen worden.
Minister Schouten: “Er staan nog te veel mensen langs de kant. En dat terwijl iedereen, met of zonder beperking, talenten heeft in te zetten en er volop behoefte is aan deze getalenteerde mensen. Door vraag en aanbod beter samen te brengen, zorgen we ervoor dat kansen die er zijn beter benut kunnen worden. Voor íedereen.”
Lees hier de jongste Kamerbrief
Meer inclusie
De laagdrempeligheid van het Werkcentrum helpt volgens Nomes stellig bij de meer gewenste inclusie op de arbeidsmarkt: ‘Het gaat hier niet alleen over de meest kansrijken. Die zullen in de huidige tijd van krapte op de arbeidsmarkt misschien niet eens bij ons naar binnen lopen. Het gaat ook om mensen die minder kansrijk zijn. Zij merken dat wij ook voor hen klaarstaan.’
Zo eindigen we weer bij de vacature- en talentenwand die meer gericht is op talenten en competenties van mensen die werk zoeken dan op functieprofielen die soms wel heel vast liggen voor mensen met ‘afstand tot de arbeidsmarkt’. ’t Is maar net van welke kant je het bekijkt.
En als we straks een paar jaar verder zijn? Wat heeft het Werkcentrum dan bereikt, behalve dat er vast een geoliede organisatie staat? Nomes: ‘Ik hoop en verwacht dat we dan heel veel mensen hebben gezien en gesproken die we tot dusver nog niet hebben kunnen bereiken. Dat we hen verder hebben kunnen helpen. En dat andere partners die vanuit hun rol mensen ontmoeten die gebaat zijn bij participatie, hun weg naar ons hebben weten te vinden en een plekje in het Werkcentrum hebben gevonden.’
De deur staat in elk geval open.
Tekst: Klaas Salverda