Onlangs publiceerde het Landelijk WerkgeversServicepunt Gemeenten het whitepaper ‘Inclusief Personeelsbeleid, zo doe je dat’. Deze handleiding gidst werkgevers stap voor stap op weg naar een inclusievere aanpak. De brochure is zowel geschikt voor werkgevers, die nog geen ervaring hebben met inclusie als voor werkgevers, die al mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst hebben.
Het Landelijk WerkgeversServicepunt Gemeenten is er voor werkgevers, die in vier of meer arbeidsmarkregio’s actief zijn. “Om te voorkomen dat deze werkgevers in elke arbeidsmarktregio separate afspraken moeten maken over de inzet van mensen uit de gemeentelijke doelgroepen, ontwerpen wij arrangementen,” legt Tessa van Tilburg van het lWSP Gemeenten uit.

Tessa van Tilburg

Dankzij deze arrangementen gelden voor werkgevers dan in alle arbeidsmarktregio’s waar ze actief zijn, dezelfde afspraken. Maar het Landelijk WerkgeversServicepunt Gemeenten doet meer. Het ziet voor zichzelf ook een belangrijke rol weggelegd op het gebied van informatievoorziening en advisering van werkgevers. En daar komt het whitepaper om de hoek kijken. “Onbekendheid met het onderwerp blijft een issue”, zegt Van Tilburg. “We wilden daarom een heel concreet, overzichtelijk document maken en werkgevers zo bij de hand nemen.”

Het whitepaper ‘Inclusief Personeelsbeleid, zo doe je dat’ begint bij het prilste begin van inclusie: de uitleg wat inclusief werkgeversschap nu eigenlijk precies betekent. De route wordt vervolgd via instructies over manieren van werving en matching, het kijken naar functieprofielen tot het inzichtelijk maken van de instanties en instellingen die ondersteuning kunnen bieden. “Wie bij het begin begint met lezen, krijgt het totale plaatje voorgeschoteld. Wie al meer ervaring heeft met inclusie, vindt verderop in de brochure de informatie waar hij of zij naar op zoek is.”

Waarom inclusief
Filosoferend over de vraag hoe nieuwe werkgevers verleid kunnen worden tot inclusie, wijst Van Tilburg op het tweede hoofdstuk van het whitepaper. “In dit hoofdstuk wordt het ‘waarom’ van inclusie behandeld. En dan zie je dat het aan alle kanten klopt. Een motivatie voor inclusie kan zijn omdat het hoort (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) en omdat het moet (wet- en regelgeving als de Banenafspraak).”

Maar natuurlijk ook, vervolgt Van Tilburg enthousiast, omdat het loont, omdat het meerwaarde biedt en omdat het werkt. “Het loont als je kijkt naar je concurrentiepositie op het gebied van Social Return. Het biedt een meerwaarde als je kijkt naar de productiviteit en de sfeer in het bedrijf en het werkt omdat inclusie een opening biedt om je personeelstekorten op te lossen.”

Een goed, en passend, antwoord op de vraag waarom inclusief werkgeven de verstandige zet is, is volgens Van Tilburg nodig om draagvlak binnen de organisatie te kunnen creëren. “Daar begint het eigenlijk mee. Het antwoord op deze vraag is de basis onder het zorgen voor een breed gedeeld draagvlak. En dat is weer de benodigde springplank om inclusie tot een succes te kunnen maken.”

Successen
Het whitepaper poogt dus het hoe en waarom van inclusie uit te leggen. Het maakt dat praktisch en concreet door de ervaringen van drie inclusieve werkgevers (GreenFox, Praxis en de Facilicom Groep) door de tekst met adviezen te weven. “De verhalen van deze werkgevers laten zien hoe waarom ze inclusieve stappen hebben gezet, hoe ze dat hebben gedaan en welke lessen ze ervan hebben geleerd. Kortom, de verhalen maken heel zichtbaar wat inclusie voor werkgevers zelf kan betekenen.”